Michał Kołodziejczak bierze się za cenówki w Żabce. Interpelacja posła Agrounii

Lider Agrounii informuje, że złożył pierwszą interpelację do – jeszcze starego – rządu. Kołodziejczakowi nie spodobało się oznaczanie cen w sieciach handlowych na przykładzie Żabki.

Publikacja: 21.11.2023 14:01

Michał Kołodziejczak bierze się za cenówki w Żabce. Interpelacja posła Agrounii

Foto: Adobe Stock

Wybrany na posła z listy Koalicji Obywatelskiej lider Agrounii Michał Kołodziejczak miał złożyć pierwszą interpelację poselską. Dotyczy ona niejednoznacznego prezentowania cen przez sieci handlowe i została złożona do wciąż pełniącego funkcję ministra Waldemara Budy, szefa resortu rozwoju i technologii. W poście na profilu Agrounii jako przykładu użyto cenówek z najpopularniejszej sieci sklepów convenience.

– Koniec z manipulacjami na cenówkach. Informacja musi być jasna i konkretna. Dlatego pisze o tym, co wkurza nas wszystkich i często wprowadza w błąd – stwierdzono na profilu ugrupowania.

Pomimo zamazania pochodzenia etykiet cenowych, można bez wątpliwości stwierdzić, że pochodzą one z sieci Żabka. Świadczy o tym charakterystyczna czcionka i "uśmieszek" pod ceną. Sieć ta faktycznie prezentuje ceny w sposób, który dla wielu klientów może być niejasny – dużym drukiem prezentowane są ceny w "wielosztukach" lub "z aplikacją". Ceny regularne prezentowane są mniejszym drukiem. Uwagę na to zwracał już w 2020 roku portal Wiadomości Handlowe, który nawet skierował zapytanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w tej sprawie.

Rozdrobniona struktura działania

Niestety, brak informacji o tym, by regulator rynku podjął jakiekolwiek działania w tej sprawie. Informacja, jakiej udzielono wtedy zaznaczała, że struktura działania sieci Żabka jest "rozdrobniona", a sprawa wymagałaby "przeanalizowania pod kątem możliwości ewentualnego naruszenia zbiorowego interesu konsumentów".

Czytaj więcej

Sklepy nadal znikają tysiącami, a duże sieci idą jak burza

Sklepy sieci Żabka prowadzone są przez franczyzobiorców, jednak sposób prezentacji cen jest ściśle ujednolicony. Możliwym jest więc, że za to, jak wyglądają etykiety cenowe, odpowiadałaby sieć, a nie poszczególni franczyzobiorcy.

Nie tylko w Żabce

Problem niejednoznacznego prezentowania cen nie dotyczy tylko sieci Żabka – ceny „z aplikacją” czy promocyjne (wymagające zakupu więcej niż jednej sztuki) chętnie prezentowane są w sposób bardziej widoczny niż ceny podstawowe również przez inne sieci handlowe.

Treść interpelacji posła Kołodziejczaka nie jest jeszcze widoczna na stronie Sejmu.

Wybrany na posła z listy Koalicji Obywatelskiej lider Agrounii Michał Kołodziejczak miał złożyć pierwszą interpelację poselską. Dotyczy ona niejednoznacznego prezentowania cen przez sieci handlowe i została złożona do wciąż pełniącego funkcję ministra Waldemara Budy, szefa resortu rozwoju i technologii. W poście na profilu Agrounii jako przykładu użyto cenówek z najpopularniejszej sieci sklepów convenience.

– Koniec z manipulacjami na cenówkach. Informacja musi być jasna i konkretna. Dlatego pisze o tym, co wkurza nas wszystkich i często wprowadza w błąd – stwierdzono na profilu ugrupowania.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd