Nowe badanie: Coraz częściej Polacy chodzą na zakupy spożywcze

Statystyczny kupujący odwiedza sieci handlowe co dwa dni, a w tym roku wszystkie sektory notują ich więcej niż przed rokiem. Najwyższy wzrost widać w przypadku supermarketów i dyskontów.

Publikacja: 20.10.2023 14:09

Nowe badanie: Coraz częściej Polacy chodzą na zakupy spożywcze

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza, w trzech kwartałach 2023 r. ruch w badanych sieciach handlowych wzrósł o 3,6 proc. rdr. Największy wzrost dotyczy supermarketów, które zyskały aż 11,5 proc. Tradycyjnie najmocniejsze dyskonty też idą w gorę, ale o 10,3 proc. zaś hipermarkety o 1 proc. Sklepy osiedlowe, które i tak odwiedzamy najczęściej zyskały skromne 0,3 proc. Mają one jednak aż ponad 60 proc. udział w ruchu klientów, ponieważ odwiedzamy je często tylko po pojedyncze produkty. Dyskonty z największym udziałem wartościowym odpowiadają tylko za ok. 20 proc. ruchu

Czytaj więcej

Czas zaciskania pasa Polaków już się skończył. Gospodarka u progu boomu

- Wzrost na poziomie 3,6 proc. nie jest znaczny, w związku z czym nie powinien być on interpretowany jako powód do entuzjazmu lub powodować jakiekolwiek skrajne emocji, w tym zaskoczenie. Na taki rezultat mogło mieć wpływ wiele czynników jak oferta produktowa poszczególnych sieci, promocje, ale też aspekty takie jak trendy związane ze zmieniającą się sytuacją ekonomiczną państwa i konsumentów na przestrzeni każdego roku – mówi Miłosz Sojka, ekspert z Proxi.cloud. - Trzy kwartały to dość długi okres i pomimo, że w krótszych okresach miały różnią charakterystykę ruchu, tak w długim okresie możemy po prostu stwierdzić, że zostało to wypłaszczone do nieznacznej różnicy – dodaje.

Według danych za trzy pierwsze kwartały br., średnia liczba wizyt we wszystkich sklepach na jednego konsumenta wyniosła 128,6. To oznacza wzrost o 6,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy było to 120,9.

Z badania wynika, że w trzech kwartałach br. średni czas przebywania w sklepie wyniósł 9 minut 26 sekund. To nieznacznie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy było to 9 minut 23 sekundy. Patrząc na poszczególne formaty, to wzrost średniego czasu przebywania w sklepie widzimy tylko w dyskontach.

Czytaj więcej

Polacy rzucili się do sklepów i na stacje paliw. Nowe dane GUS

- Nasza sieć liczy w tej chwili ponad 850 sklepów, ulokowanych na terenie całego kraju. Otwieramy kilkadziesiąt obiektów rocznie i takie tempo ekspansji planujemy utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny. Dbamy o to, aby jak najwięcej osób mogło korzystać z naszej oferty. Inwestujemy w miejscach dobrze skomunikowanych, stwarzających możliwość budowy komfortowego parkingu – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. - Naszą podstawową misją jest zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości, w niskiej cenie, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Nieustannie wdrażamy rozwiązania, dzięki którym klienci mogą łatwiej i wygodniej robić codzienne zakupy - dodaje.

Jak wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza, w trzech kwartałach 2023 r. ruch w badanych sieciach handlowych wzrósł o 3,6 proc. rdr. Największy wzrost dotyczy supermarketów, które zyskały aż 11,5 proc. Tradycyjnie najmocniejsze dyskonty też idą w gorę, ale o 10,3 proc. zaś hipermarkety o 1 proc. Sklepy osiedlowe, które i tak odwiedzamy najczęściej zyskały skromne 0,3 proc. Mają one jednak aż ponad 60 proc. udział w ruchu klientów, ponieważ odwiedzamy je często tylko po pojedyncze produkty. Dyskonty z największym udziałem wartościowym odpowiadają tylko za ok. 20 proc. ruchu

Pozostało 81% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd