Polskie sklepy odzieżowe straciły rozmach za granicą

Wiele firm handlujących odzieżą, obuwiem i dodatkami nie rezygnuje z rozwoju w innych krajach. Jednak część woli zachować ostrożność, bo koszty rosną.

Publikacja: 24.04.2023 03:00

Polskie sklepy odzieżowe straciły rozmach za granicą

Foto: Bloomberg

Polskie firmy dalej inwestują w rozwój poza Polską w naznaczonym inflacją 2023 roku. Wyższe koszty działalności ograniczają rozmach, z jakim mogłyby to robić. Naturalnym narzędziem jest internet. O ekspansji terytorialnej myślą nieliczni.

LPP wyda 600 mln zł. Nowe kraje?

– Po niedawnych debiutach w 2022 roku na rynkach włoskim i greckim na ten moment nie planujemy otwarć kolejnych salonów w nowych krajach. Nie rezygnujemy jednak z rozwijania naszej działalności poza Polską i w bieżącym roku zamierzamy przeznaczyć 600 mln zł na inwestycje za granicą – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, grupy, do której należą sklepy Reserved czy Sinsay.

Czytaj więcej

Mrożonki w Biedronce się kurczą. Sieć zmniejszyła popularny i drogi produkt

Strategia LPP zakłada, że w danym kraju firma pojawia się najpierw z ofertą w sklepie online, a jeśli zainteresowanie jest duże, otwiera sklep stacjonarny. Nie zdecydowała się na ten drugi krok w wielu krajach Europy Zachodniej.

Lutkiewicz nie zdradza na razie, czy grupa (obecna już w 38 krajach) zaistnieje w kolejnym państwie. Nie ma jej np. w Norwegii, Szwajcarii czy mniejszych krajach bałkańskich. Plan z jesieni mówił, że w roku 2023/2024 grupa zainwestuje 1,05 mld zł, a powierzchnia jej sklepów za granicą urośnie o 23 proc., do 1,1 mln m kw. Jeśli utrzyma ten plan, inwestycje zagraniczne będą stanowić nieco ponad połowę budżetu.

Z rozwoju za granicą nie rezygnuje Wittchen, sieć sklepów z galanterią skórzaną i walizkami. Strategia spółki nie przewiduje dużych nakładów. W sumie chodzi o 15,5 mln zł: w kraju i poza nim. Ta suma obejmuje m.in. nakłady na otwarcia salonów w Niemczech i Rumunii oraz start z e-sklepami w dwóch kolejnych krajach: w Austrii i na Słowacji. Plan na ten rok to być obecnym w ośmiu e-sklepach i na 45 marketplace’ach.

– To nie będzie rok wydawania pieniędzy, ale sprzedaży, sprzedaży, sprzedaży – mówi prezes Jędrzej Wittchen.

Ostrożnie z ryzykiem

Z wchodzenia na nowe rynki zagraniczne nie rezygnuje w tym roku też firma Esotiq & Henderson, prowadząca sieć sklepów z bielizną. Podobnie jak Wittchen, klientów w kolejnych krajach zdobywa we współpracy z dużymi e-platformami. – Planujemy ze spółką niemiecką otwarcie oddziału austriackiego we współpracy z Zalando, z którym świetnie nam idzie. Kolejnym etapem będzie Szwajcaria – mówi Krzysztof Jakubowski, prezes Esotiq & Henderson. I tu internet to nie wszystko. Będą nowe salony, ale franczyzowe, bo tak firma ogranicza swoje ryzyko. – Podpisaliśmy umowę z partnerem w Serbii na otwarcie w 2023 r. pięciu sklepów franczyzowych. Umowa jest kilkuletnia i z czasem będzie pojawiało się więcej sklepów na tym rynku – dodaje Jakubowski.

Z nowym otwarciem na zagranicę zwleka modowo-jubilerska Grupa VRG (d. Vistula Group). Janusz Płocica, prezes spółki, przeznaczy 2023 r. na planowanie. – Grupa VRG bierze w przyszłości pod uwagę zwiększenie aktywności na rynkach zagranicznych. Będzie to start praktycznie od zera i jeszcze w 2023 r. nie zakładamy w tym zakresie inwestycji o materialnej skali – stwierdził Płocica.

O terytorialnym rozwoju nie myśli w tym roku Grupa CCC, której sytuacja wymusza wstrzemięźliwość. – Skupiamy się na rynkach, na których jesteśmy obecni, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Europa Środkowo-Wschodnia jest z perspektywy rozmiaru rynku mody i siły konsumenta wystarczająco dużym rynkiem, by zapewnić optymalną dochodowość biznesu – tu jesteśmy rozpoznawalni i mamy kluczowe przewagi – przekazało nam biuro prasowe spółki.

Polskie firmy dalej inwestują w rozwój poza Polską w naznaczonym inflacją 2023 roku. Wyższe koszty działalności ograniczają rozmach, z jakim mogłyby to robić. Naturalnym narzędziem jest internet. O ekspansji terytorialnej myślą nieliczni.

LPP wyda 600 mln zł. Nowe kraje?

Pozostało 93% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd