Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Przy wysokiej inflacji rynek online urośnie w tym roku o mniej niż 10 proc. W efekcie branżę czekają zwolnienia.

Publikacja: 07.04.2023 03:00

Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Foto: Bloomberg

E-commerce po dwóch latach ogromnego wzrostu sprzedaży wywołanego pandemią i przymusowym zamknięciem konsumentów w domach teraz – tak jak inne sektory – zderza się ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją.

Kolejne raporty wskazują, że rynek ten, choć rósł od wielu lat w tempie dwucyfrowym, to w 2023 r. zyska dużo mniej. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu cen, realnie się zmniejszy. Ośrodek analityczny Statista w zaktualizowanej o efekty wojny w Ukrainie prognozie szacuje, że Polacy w 2023 r. na towary online wydadzą 16,6 mld dol., co oznacza wzrost poniżej 10 proc.

90 proc.

internautów w Polsce robi zakupy też online

Odbija się to na zatrudnieniu. Amazon ogłosił już zwolnienie na świecie blisko 30 tys. osób, a teraz zmienia także system wynagrodzeń, redukując premie i nagrody. Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że koncern zwalnia też w Polsce, choć nie jest znana skala redukcji. Podobnie jest w przypadku Microsoftu, który pytany o zwolnienia w Polsce również odsyła do globalnego komunikatu ogłaszającego redukcję ponad 10 tys. miejsc pracy. Pracowników pozbywa się też Zalando, przyznając, że podczas pandemii z powodu rosnącej sprzedaży zespół został zbyt mocno zwiększony, a teraz musi się to zmienić. Firma spodziewa się także gorszych niż w 2022 r. wyników.

Czytaj więcej

Dobre czasy dla sprzedawców online się skończyły

Platforma Shoper także liczy się ze skromnym, jednocyfrowym wzrostem rynku e-handlu, choć sama rośnie szybciej. Mimo to równie ograniczyła zatrudnienie. – Zespół zmniejszył się do 315 osób z 342 w 2022 r. To efekt synergii i poprawy efektywności – tłumaczy Anna Miśko, członek zarządu Shopera.

Allegro z kolei zwolniło 50–60 inżynierów w czeskich spółkach, ale według pogłosek kwestią czasu są zwolnienia w Polsce. Największy sprzedawca internetowy także odczuje spowolnienie. – Są korekty, ale nie ma fali zwolnień. Zmiany przy obecnej skali zatrudnienia są na razie niewielkie – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

– Konsumenci wydają ostrożnie, co firmy już widzą. Niektóre reagują, redukując zespoły – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

E-commerce po dwóch latach ogromnego wzrostu sprzedaży wywołanego pandemią i przymusowym zamknięciem konsumentów w domach teraz – tak jak inne sektory – zderza się ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją.

Kolejne raporty wskazują, że rynek ten, choć rósł od wielu lat w tempie dwucyfrowym, to w 2023 r. zyska dużo mniej. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu cen, realnie się zmniejszy. Ośrodek analityczny Statista w zaktualizowanej o efekty wojny w Ukrainie prognozie szacuje, że Polacy w 2023 r. na towary online wydadzą 16,6 mld dol., co oznacza wzrost poniżej 10 proc.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd