Polacy czekają na cyfrowe paragony w sklepach

72 proc. konsumentów jest otwartych na otrzymywanie elektronicznych potwierdzeń zakupu. Wciąż jednak nie brakuje opornych wobec nowych rozwiązań.

Publikacja: 06.02.2023 03:00

Polacy czekają na cyfrowe paragony w sklepach

Foto: Adobe Stock

System zakładający wydawanie przez sklepy również cyfrowych paragonów ma w Polsce wejść w życie 1 stycznia 2024 r. W ramach zmian miał wtedy wejść także Krajowy System e-Faktur mający umożliwić szybką zamianę paragonu na e-fakturę, która też trafi do bazy danych Ministerstwa Finansów. Jednak zgodnie z ostatnimi zapowiedziami resortu wdrożenie zmian dotyczących przesyłania ustrukturyzowanych faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur ma zostać przesunięte na 1 lipca 2024 r., zaś faktury dla osób fizycznych mają być wydawane zupełnie poza systemem. Ta część reform była mocno krytykowana, bo państwo zyskałoby nowy sposób na zbieranie danych o obywatelach, o tym, co i gdzie kupują.

E-paragony to część systemu budząca najmniej kontrowersji, a Polacy wydają się być gotowi na to rozwiązanie. Z badania Deloitte wynika, że 72 proc. jest otwartych na te zmiany, a 35 proc. to zdecydowani entuzjaści.

Czytaj więcej

Wojna na masło. Kaufland uderza w Biedronkę i Lidla zaskakująco niską ceną

– E-paragony mają wysoki potencjał zrewolucjonizowania procesu, który nie zmienił się od bardzo długiego czasu. Jeszcze bardziej zwiększą one rolę technologii w dokonywaniu transakcji, oferując korzyści wszystkim stronom – mówi Marta Krześlak, menedżer w zespole strategii cyfrowej, Deloitte Digital. – Konsumenci będą mogli bardziej świadomie podchodzić do kwestii dbania o środowisko, szczególnie że większość z papierowych potwierdzeń trafia do kosza. Pojawią się też sprzedawcy, którzy będą chcieli wykorzystać w ten sposób zebrane informacje, aby spersonalizować oferty i promocje do indywidualnych preferencji – dodaje.

Na rynku może się pojawić wiele rozwiązań do gromadzenia e-paragonów, choćby od Ministerstwa Finansów, aplikacje własne sklepów czy niezależnych firm technologicznych agregujących e-paragony z wielu punktów. Głównym wyzwaniem dla tych dostawców będzie kwestia stworzenia propozycji wartości, która przekona klientów do skorzystania z właśnie ich rozwiązania.

12 proc. konsumentów z tego rozwiązania nie chce korzystać, a 16 proc. to niezdecydowani. Przez opornych najczęściej wymieniane są różne obawy – od bezpieczeństwa danych i własnej prywatności po niechęć do konieczności instalacji w telefonie następnej aplikacji.

Deloitte podaje, że wciąż można się spodziewać grupy klientów, których nic nie przekonałoby do skorzystania z e-paragonów – wskazała tak ponad jedna trzecia opornych, co oznacza, że proces całkowitego zastąpienia wersji papierowej elektroniczną może nigdy nie nastąpić – o ile nie zostanie wymuszony, jak miało to miejsce w przypadku e-recept.

System zakładający wydawanie przez sklepy również cyfrowych paragonów ma w Polsce wejść w życie 1 stycznia 2024 r. W ramach zmian miał wtedy wejść także Krajowy System e-Faktur mający umożliwić szybką zamianę paragonu na e-fakturę, która też trafi do bazy danych Ministerstwa Finansów. Jednak zgodnie z ostatnimi zapowiedziami resortu wdrożenie zmian dotyczących przesyłania ustrukturyzowanych faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur ma zostać przesunięte na 1 lipca 2024 r., zaś faktury dla osób fizycznych mają być wydawane zupełnie poza systemem. Ta część reform była mocno krytykowana, bo państwo zyskałoby nowy sposób na zbieranie danych o obywatelach, o tym, co i gdzie kupują.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd