Firma przyjrzała się trzem sieciom franczyzowym, które posiadają ponad 3 tys. lokalizacji na terenie kraju. Przyrosty procentowe ich lokalizacji w ciągu ostatnich lat były znaczące, czyli więcej sklepów było do sieci włączanych lub w ramach sieci otwieranych, niż z nich wychodziło lub było zamykanych. – Procentowe przyrosty lokalizacji rok do roku wynosiły od kilku do nawet 33 proc. Rekordowa sieć w 2019 r. zwiększyła liczbę sklepów o 33 proc., w 2020 – o 13 proc., a w 2021 – o 18 proc. – dodaje Wojtanowska.
Eksperci potwierdzają, że sektor spożywczy zmienia się i zmierza w stronę silniejszego usieciowienia.
– Zainteresowanie systemami franczyzowymi jest wysokie i widzimy także wzrost zadowolenia właścicieli sklepów z działalności w takim modelu. Oznacza to choćby znaczące ułatwienie, jeśli chodzi o logistykę, niezależne sklepy muszą zaś zaopatrywać się często u co najmniej kilku dostawców – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy Profit System. – Sklepy w ramach sieci mają też lepszy dostęp do produktów, nawet tych, których na rynku może np. okresowo brakować. Spodziewamy się, iż stopień integracji polskiego handlu będzie nadal rosnąć – dodaje.
Firmy znajdą sposoby na zakaz pracy w niedzielę
Najskuteczniejsze w walce z zakazem są technologie: sklepy bez obsługi lub błyskawiczne dostawy z tzw. dark stores. Ich pojawianie się zamknie dyskusję, czy się to związkowcom podoba czy nie.
Zakaz handlu w niedzielę negatywnie oceniany jest przez 57 proc. Polaków, zaś pozytywnie – jedynie 28 proc. – Wyniki są stabilne i widać zdecydowaną przewagę osób, które oceniają go negatywnie. Zdania są bardziej podzielone, jeśli chodzi o to, czy praca handlu w niedzielę powinna być uregulowana, choć także przewagę mają osoby chcące w ten dzień kupować – podkreślają autorzy badania z firmy Inquiry.
Konkurencja o placówki
Polacy z zakupów – przynajmniej spożywczych – w niedzielę nie rezygnują, co widać po zainteresowaniu placówkami, które mogą w ten dzień pracować. Obecnie to sklepy z właścicielem za ladą, czyli zarówno te tradycyjne i niezależne, jak i te działające w ramach sieci franczyzowych czy grup zakupowych. Firmy działające w takich formatach rozwijają się szybko, co widać choćby po rekordowych wynikach firm, które wiele sklepów w niedziele ma otwartych, jak choćby Żabka. – W 2021 r. otworzyliśmy 1,1 tys. sklepów. W 2022 r. zakładamy podobną dynamikę otwarć nowych sklepów. Obecnie sieć liczy ponad 8,3 tys. placówek – wyjaśnia biuro prasowe Żabka Polska.