Raport Q1 Shopping Index firmy Salesforce po raz pierwszy w dziewięcioletniej historii badania pokazuje, że globalna sprzedaż cyfrowa spadła o 3 proc. rdr. Jeśli chodzi o USA to jako powody spadku badacze podają 11 proc. inflację w marcu, problemy z łańcuchami dostaw oraz niepewność ekonomiczna. Wszystko to wpłynęło na siłę nabywczą konsumentów. W rezultacie wydatki na zakupy online spadły po kilku kwartałach bezprecedensowego wzrostu.
Podczas gdy globalne wydatki na zakupy zmniejszyły się o 3 proc., ruch zakupowy o 2 proc., a liczba zamówień o 12 proc., przez pozostałą część roku zaufanie klientów i wydatki online prawdopodobnie się ustabilizują. Spadki dotyczą w szczególności Europy, gdzie konsumenci mają do czynienia nie tylko z rosnącymi cenami paliwa, lecz również wojną. Sprzedaż internetowa spadła tam o 13 proc., a liczba zamówień o 17 proc.
- Inflacja w końcu dogoniła rosnące wydatki. Konsumenci kupują mniej, spadła też liczba sklepów, w których dokonywane są zakupy – mówi Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny działu handlu detalicznego w Salesforce. - Prawdopodobnie nie jest to chwilowe wahnięcie nastrojów, lecz oznaka poważniejszej zmiany zachowań konsumentów. Aby dostosować się do tych nowych warunków, handlowcy muszą wyeliminować wszelkie tarcia między kanałami fizycznymi i cyfrowymi, co pozwoli im przyciągnąć i utrzymać lojalnych klientów - dodaje.
Firma podaje, że wciąż rosły wydatki na towary luksusowe, torebki i walizki, podczas gdy konsumenci kupowali coraz mniej sprzętu gospodarstwa domowego, kosmetyków, artykułów sportowych i elektroniki. Największe spadki stanów magazynowych odnotowano w przypadku takich produktów, jak zabawki i artykuły edukacyjne (23 proc.) oraz sprzęt gospodarstwa domowego (12 proc.).
Mimo to zaangażowanie cyfrowe utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Dwuletni wskaźnik wzrostu sprzedaży online w I kwartale wyniósł w skali globalnej 65 proc. Coraz szybciej rosnące ceny paliwa, coraz większe niedobory towarów i ciągły wzrost inflacji wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, co wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku.