Sklepy z odzieżą na razie nie narzekają na dostawy z Chin

Lockdown w Shanghaju to dodatkowa trudność dla firm importujących towary z Azji. Jednak to pandemia nauczyła przedsiębiorstwa, że muszą robić większe zapasy, choć nie zawsze ma to sens.

Publikacja: 12.04.2022 21:00

Ceny transportu morskiego są niższe niż w 2020 r., ale nadal o 40 proc. wyższe niż w 2021.

Ceny transportu morskiego są niższe niż w 2020 r., ale nadal o 40 proc. wyższe niż w 2021.

Foto: Qilai Shen – Bloomberg

Handlowe firmy zaopatrujące się w Azji robią już zakupy z myślą o świętach Bożego Narodzenia – donoszą zachodnie media, opisując reakcję sektora na niepewność wywołaną wojną o Ukrainę i kolejną falę koronawirusa w Chinach. 28 marca Państwo Środka ogłosiło lockdown w Szanghaju, ważnym porcie morskim. Obecnie dochodzą stamtąd rozbieżne informacje. Z jednej strony media informują o luzowaniu restrykcji dla mieszkańców. Z drugiej – o trwającej fali zachorowań.

Spytaliśmy polskie firmy notowane na giełdzie w Warszawie o to, czy zwiększyły zakupy w Azji oraz jak długo mogłyby prowadzić handel, gdyby porty w Chinach stanęły. – Wyciągając wnioski z okresu pandemii, kiedy rynek doświadczył przerwania ciągłości łańcuchów dostaw, na ten rok założyliśmy konieczność utrzymywania większego poziomu zapasów, aniżeli zwykli byliśmy to robić we wcześniejszych latach – przyznaje wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz. Dodaje, że w ten sposób firma zadbała o bufor bezpieczeństwa.

– Przy założeniu nowych uwarunkowań można przyjąć, że obecny poziom zatowarowania magazynowego umożliwiłby nam prowadzenie sprzedaży nieprzerwanie przez około cztery miesiące – mówi Lutkiewicz.

Według niego nie widać na razie problemów z portami. – W tej chwili porty morskie w Chinach działają normalnie. Podobnie jest w przypadku magazynów konsolidacyjnych naszych przewoźników. Jedyne trudności obserwujemy w przypadku przewozu towarów od naszych dostawców do przewoźników w Szanghaju, a to za sprawą trwających tam ograniczeń w transporcie lokalnym. Niemniej radzimy sobie z tymi wyzwaniami poprzez przekierowywanie transportów do alternatywnych portów – informuje Lutkiewicz.

W podobnym tonie wypowiada się Adam Skrzypek, prezes Esotiq&Henderson. Spółki zmagają się z wyższymi kosztami transportu morskiego. Według Skrzypka ceny transportu z Azji są obecnie wyższe niż rok temu o około 40 proc.

– Niewątpliwie stawki frachtowe w przewozach morskich na trasie Azja–Europa pozostają wciąż na wysokim poziomie, aczkolwiek ostatnio obserwujemy ich lekki trend spadkowy – mówi Lutkiewicz. – Trudno jednak przewidzieć, na ile trwała jest ta tendencja, zwłaszcza w obliczu powrotu pandemii do Chin i ogłoszonego niedawno lockdownu w Szanghaju – dodaje.

Z wypowiedzi Marty Fryzowskiej, wiceprezes VRG, właściciela takich marek jak Vistula, Wólczanka, Bytom i Deni Cler, wynika, że działania wyprzedzające nie należą do prostych. Firmie trudno jest robić zapasy na dłuższy okres, ponieważ nie da się przewidzieć trendów w modzie. To, co grupa może gromadzić w większych ilościach w magazynach, to tzw. essentials, czyli ponadczasowe elementy ubioru: biały T-shirt czy granatowe spodnie i skarpetki. Według Marty Fryzowskiej grupa VRG stara się natomiast zadbać o pełne półki, z większym wyprzedzeniem zlecając produkcję.

Czytaj więcej

Kolejne lockdowny w Chinach zagrożeniem dla handlu światowego

Handlowe firmy zaopatrujące się w Azji robią już zakupy z myślą o świętach Bożego Narodzenia – donoszą zachodnie media, opisując reakcję sektora na niepewność wywołaną wojną o Ukrainę i kolejną falę koronawirusa w Chinach. 28 marca Państwo Środka ogłosiło lockdown w Szanghaju, ważnym porcie morskim. Obecnie dochodzą stamtąd rozbieżne informacje. Z jednej strony media informują o luzowaniu restrykcji dla mieszkańców. Z drugiej – o trwającej fali zachorowań.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd