Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.
Sytuacja za Odrą ważna dla Polski
Nasi zachodni sąsiedzi od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Udział Niemiec w polskim eksporcie ogółem, według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r., wynosił 27,5 proc. a w imporcie 28,2 proc. Oznacza to, że dla Polski Niemcy są numerem 1. zarówno w eksporcie, jak i imporcie. Jednak, co nie mniej ważne, Polska stała się właśnie piątym partnerem handlowym Niemiec - jak poinformowało polskie Ministerstwo Rozwoju nasz kraj według danych za styczeń i luty br. wyprzedził Włochy. Pierwsze dwa miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6 proc. W efekcie nasz bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro.
Start piątej edycji Programu Handlu Zagranicznego
O dalszych perspektywach wzajemnych stosunków gospodarczych w szczególności w kontekście pandemii będą rozmawiać eksperci Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH dołączyła w br.) organizowana
od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego od początku patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita" ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna
i jesienna. 8 czerwca br. ruszy piąta już edycja PHZ (tegoroczna edycja wiosenna).