W trosce o pracowników
– Polska Grupa Górnicza od samego początku bardzo poważnie traktowała i nadal traktuje zagrożenie epidemiczne. Jako spółka podjęliśmy szereg działań zmierzających do zagwarantowania pracownikom odpowiedniej ochrony przy równoczesnym zachowaniu ciągłości pracy. Przygotowany i wdrożony przez spółkę system zapobiegania rozprzestrzenianiu się zakażeń koronawirusem okazał się skuteczny i przyniósł zamierzone efekty. Niemniej, mając na uwadze specyfikę pracy kopalń w dobie kryzysu, którego doświadczyliśmy wskutek pandemii, jak również priorytet ochrony pracowników i mienia spółki, nasze działania skupiliśmy na wypracowaniu odpowiednich standardów i procedur postępowania w podobnych sytuacjach w przyszłości – tłumaczy prezes Polskiej Grupy Górniczej SA Tomasz Rogala.
PGG we współpracy z TUW PZUW jako pierwsza podjęła się kampanii, która ma służyć wypracowaniu optymalnych rozwiązań i dobrych praktyk na przyszłość. Projekt obejmuje akcję informacyjną skierowaną do wszystkich zatrudnionych i cykl szkoleń dla wybranych grup pracowników, odpowiadających ich potrzebom i roli, jaką pełnią w strukturze spółki. W szkoleniach weźmie udział ponad 700 osób. Pierwsze rozpoczęły się już w połowie czerwca i potrwają do października. Kampania informacyjna ma być jeszcze dłuższa.
– Zdrowie pracowników, ich spokój i poczucie bezpieczeństwa są najważniejsze. Dlatego zaangażowaliśmy się we wsparcie szczytnego projektu Polskiej Grupy Górniczej. Ze względu na specyfikę pracy górników pandemia dotknęła ich w szczególnie dotkliwy sposób. Ze złych doświadczeń chcemy wyciągać dobre wnioski i zapobiegać zagrożeniom na przyszłość. Temu ma służyć projekt, który wspieramy tym chętniej, że idea ubezpieczeń wzajemnych polega właśnie na solidarności i wzajemnej pomocy. Z dużym zaangażowaniem nieśliśmy ją w krytycznym okresie pandemii i z chęcią oferujemy Polskiej Grupie Górniczej, z którą łączy nas wieloletnia bliska współpraca – podkreśla prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.
Rozwiązania na przyszłość
Intencją projektu jest wypracowanie optymalnych, organizacyjnych i zarządczych, praktyk na przyszłość, także poprzez poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. Szkolenia zostały opracowane przez wykwalifikowaną kadrę trenerów. Obejmują kwestie związane z funkcjonowaniem zakładów górniczych w warunkach zagrożenia epidemicznego, zwłaszcza bezpieczeństwa załogi, a także zaangażowania pracowników w rozwiązywanie kryzysów i metod radzenia sobie ze stresem. Dotyczą także rzetelnej i efektywnej komunikacji kryzysowej, w tym zapobiegania rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji. Część szkoleń skierowana do kadry kierowniczej jest poświęcona jej roli w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.
Szkolenia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część praktyczna ma formę warsztatów, która sprzyja aktywizacji i zaangażowaniu uczestników, a dzięki temu wzajemnej wymianie doświadczeń między pracownikami różnych oddziałów PGG, inspiracjom i pomysłom. Dodatkową zaletą są niewielkie, pięcioosobowe grupy, w ramach których odbywają się warsztaty. Ich program jest bardzo rozbudowany. Każdy z zespołów pracuje na innymi zagadnieniami, które są dostosowane do obowiązków i charakteru pracy uczestników warsztatów. Analizują oni kryzysowe sytuacje, biorąc pod uwagę takie czynniki jak stres czy trudności w komunikacji i odwołując się do dotychczasowych doświadczeń z okresu pandemii. Starają się wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość.
Zdrowie i bezpieczeństwo
Zajęcia koncentrują się na aspektach związanych z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa załogi w okresie pandemii, zwłaszcza pracowników dołowych. Uwzględniają przy tym specyfikę ich pracy. Dotyczą np. rozprzestrzeniania się aerozoli w podziemnych wyrobiskach górniczych w kontekście zagrożenia, jakim jest wzajemne zakażanie się koronawirusem przez górników pracujących pod ziemią, a także utrzymania zasad higieny i innych zachowań podnoszących sanitarne bezpieczeństwo. Służą wypracowaniu zabezpieczeń jak również procedur przygotowania i wdrażania działań na wypadek kryzysu, w tym technik planowania i organizowania pracy w sytuacjach trudnych i kryzysowych.