W tym roku doszło do wielu zmian w zarządach giełdowych spółek, zwłaszcza kontrolowanych przez Skarb Państwa. Ich konsekwencją są m.in. liczne deklaracje nowych prezesów dotyczące podjęcia działań zmierzających do poprawy relacji z akcjonariuszami, i szerzej z wszystkimi uczestnikami publicznego rynku kapitałowego. Dobrym narzędziem do realizacji tego celu mogłoby być wprowadzenie programów lojalnościowych dla akcjonariuszy i inwestorów.
Jeśli faktycznie w najbliższych miesiącach mają się poprawić relacje spółek z otoczeniem, to jednak nie nastąpi to poprzez programy lojalnościowe. Tak przynajmniej wynika z kolejnej naszej ankiety, tym razem przeprowadzonej głównie wśród spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa. Wysłaliśmy ją do 15 tego typu podmiotów, z czego w dwóch programy lojalnościowe dla akcjonariuszy już funkcjonowały od kilku lat. Z pośród 13 pozostałych żadna z przekonaniem nie stwierdziła, że podejmuje działania mogące szybko przynieść wymierny efekt.
Część spółek powtarza te same deklaracje od lat
„W kontekście planów wprowadzenia programu lojalnościowego dla akcjonariuszy prawdopodobnie będziemy bazować na wewnętrznych analizach, które stanowiłyby kluczowy czynnik przy podejmowaniu ewentualnych decyzji. Naszym zdaniem wprowadzenie takiego programu jest wskazane, szczególnie przy współpracy z akcjonariuszami – uważamy, że może to być odpowiednie narzędzie do wzmocnienia relacji z naszymi udziałowcami” – twierdzi biuro prasowe Pekao. Dodaje jednocześnie, że obecnie trudno jest określić konkretne rozwiązania, które bank mógłby zaproponować swoim akcjonariuszom. „Niemniej jednak uważamy, że mogliby oni potencjalnie liczyć na korzystne zniżki w ofercie bankowej” – podaje Pekao. Podobne deklaracje jak obecnie, bank składa jednak od kilku lat.
Czytaj więcej
Rada Giełdy wyłoniła dwóch nowych członków zarządu. Są to Marcin Rulnicki oraz Michał Kobza. Ze stanowiska została odwołana Izabela Olszewska.
Jeszcze gorzej jest z deklaracjami PGE i PKO BP. Biura prasowe obu koncernów na nasze pytania o podejmowane w ostatnich kwartałach lub obecnie działania odpowiedziały tak jak w lutym 2022 r. „Dokonaliśmy przeglądu praktyk polskiego rynku i efektów wdrażanych programów oraz przeanalizowaliśmy potencjalne zainteresowanie. W rezultacie kwestia nie została uznana za priorytetową w aktualnych relacjach z akcjonariuszami, natomiast temat nadal pozostaje przez nas stale monitorowany” – twierdzi biuro prasowe PGE. Powtarza też, że spółka nie przewiduje wprowadzania takiego programu w najbliższym czasie.