Jak wynika z szacunków dystrybutorów złota, w ubiegłym roku w Polsce zakupiono około 18 ton złota inwestycyjnego. Taki rezultat plasuje nasz kraj wśród pięciu państw z największą sprzedażą w Europie. Co ciekawe, sprzedaż osiągnęła wspomniany poziom mimo faktu, że 2022 rok notowania złota zakończyły rezultatem około 1,8 tys. dolarów za uncję, czyli przez rok utrzymały się na tym samym poziomie.
– Ostatnie dwa–trzy lata to ogromny wzrost rynku, bo coraz więcej Polaków kupuje złoto inwestycyjne. W ubiegłym roku w naszym kraju sprzedało się ponad 19 ton złota. Warto dodać, że od ponad roku więcej sprzedaje się produktów o małej gramaturze, które łatwo sprzedać na całym świecie albo wymienić na produkty codziennego użytku, jeśli będzie taka konieczność – komentuje dla „Rzeczpospolitej” Adam Stroniawski, odpowiedzialny za sprzedaż w Mennicy Skarbowej, która w ubiegłym roku sprzedała ponad 5 ton złota.
Czytaj więcej
Indeks SARON ponownie zaczął swój marsz w górę. Notowania będą jeszcze wyższe, skoro rynek oczekuje kolejnych podwyżek stóp w Szwajcarii.
Wysokie wolumeny sprzedaży powodują, że na rynek wkraczają znane marki jak np. Apart. Pewne analizy w tym kierunku czyni też KGHM. – Mennica.apart.pl to projekt, który był odpowiedzią na potrzeby rynku. Od dłuższego czasu obserwowaliśmy ogromne zainteresowanie złotem inwestycyjnym wśród naszych klientów. Pierwszy sygnał wzmożonego popytu na ten kruszec pojawił się w pandemii. Wówczas oferowaliśmy złoto jedynie w formie biżuterii – zaobserwowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży właśnie biżuterii ze złota. Kolejne miesiące, które przyniosły m.in. wojnę w Ukrainie, trwający kryzys ekonomiczny i osłabienie zaufania do tradycyjnych form oszczędzania, spotęgowały jeszcze bardziej ten trend – dodaje Michał Stawecki, odpowiedzialny za marketing w Aparcie.