Jak wynika z globalnego badania postaw i oczekiwań konsumentów wobec marek podczas pandemii, 78 proc. konsumentów oczekuje od przedsiębiorstw dbania o zdrowie pracowników, a 62 proc. – wprowadzenia elastycznych warunków pracy. 41 proc. respondentów chciałaby, by firmy wspierały szpitale, a 35 proc. – by pomagały rządowi. Tylko 8 proc. respondentów uważa, że marki powinny przestać się reklamować.
Jak przekonuje firma doradcza PwC, najbliższe miesiące, to dla firm okres wytężonej pracy z marką i nad marką. Pozwoli on zweryfikować sens i wiarygodność jej misji, która powinna definiować również pozakomercyjny cel jej istnienia, a także poziom jej empatii oraz elastyczność, czyli gotowość i umiejętność przeprowadzania zmian. „Skoro zmienia się kontekst, w którym żyjemy, skoro spodziewamy się zmiany w obszarze wartości, to możemy założyć, że w najbliższej przyszłości marki będą potrzebowały nowego otwarcia, aby móc towarzyszyć swoim konsumentom w budowaniu nowej normalności" – tłumaczą doradcy PwC.
Strategię dla marek w czasie kryzysu wywołanego pandemią przygotowała firma DDB Warszawa. Raport wykorzystuje również wiedzę i doświadczenia z rynku chińskiego, który wyprzedza nas pod względem rozwoju sytuacji.
– Jednym z wniosków, które proponujemy w publikowanym raporcie, jest prosta konstatacja, że pandemia przeminie, ale zmiany które być może zostaną na dłużej. Marki, które teraz wykażą się większym zrozumieniem zmieniających się potrzeb, lepiej odnajdą się w nowej rzeczywistości. – mówi Jakub Eichelberger z DDB Warszawa.
Polskie przedsiębiorstwa dostrzegły „pandemiczne" szanse i zagrożenia niemal od razu. Chętnie włączyły się w pomoc służbom medycznym. Restauracje przygotowywały za darmo obiady, pracownicy w ramach wolontariatu dostarczali je lekarzom i ratownikom medycznym.