Częściej pomagamy osobom, których nie znamy, chętniej przekazujemy pieniądze. Liczba osób, która angażują się w akcje pomocowe online, edukując lub propagując akcje pomocy, wzrosła dwukrotnie. W działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu angażuje się także więcej przedsiębiorców.
Przed pandemią koronawirusa ponad 90 proc. Polaków deklarowało, że pomaga innym – wynika z danych, które zebrała Havas Media Group dla firmy Orange. Z tej liczby 30 proc. regularnie pomagało rodzinie, 20 proc. bliskim i dalszym znajomym, ponad jedna trzecia osobom mniej znanym, a nawet obcym. 60 proc. Polaków chętnie pomagało w sposób niefinansowy – oferowali swój czas i umiejętności. Chodzi o szycie maseczek, robienie zakupów, korepetycje dla dzieci. Z kolei 35 proc. deklarowało pomoc materialną, finansową lub rzeczową. Największa pomoc kierowana była do dzieci (40,7 proc.), osób starszych (37,7 proc.) i ubogich (30,6 proc.).
Kres gwarantowanego bezpieczeństwa
– Przed pandemią byliśmy w stanie gwarantowanego bezpieczeństwa. Wydawało nam się, że poczucie bezpieczeństwa jest nam dane i niezagrożone – powiedziała Alicja Cybulska, szef strategii w Havas Media Group, podczas zorganizowanego przez Fundację Orange i rzecznika praw obywatelskich spotkania online „Bohaterowie codzienności w niecodziennych czasach. Dobroczynność a Covid-19". Ocenia, że zmiany, które wymusiła pandemia to „szok dla całego społeczeństwa". Zdaniem Alicji Cybulskiej „szok" ten może mieć wpływ na dobroczynność oraz rolę, jaką w niej ogrywają ludzie, marki i instytucje w przyszłości.
– Podczas pandemii ponad 80 proc. Polaków zaczęło się codziennie bać o swoje zdrowie i życie, finanse, przyszłość gospodarki i tym podobne. Jest to zjawisko, którego nie było w Polsce od trzech pokoleń – mówi Cybulska.
Udział w jakiejś formie pomocy innym w czasie trwającej pandemii zadeklarowało 60 proc. Polaków. Coraz więcej osób pomaga nieznanym, coraz częściej badani deklarują pomoc niematerialną, np. robienie zakupów. Jednak nastąpił także znaczny wzrost osób, które przekazują pieniądze, co może być spowodowane obostrzeniami – wynika z badania Havas Media Group przeprowadzonego dla Fundacji Orange. 51 proc. zaofiarowało bezpośrednio pieniądze lub rzeczy materialne, 42 proc. wspomagało finansowo organizacje pomocowe, a 40,8 proc. ofiarowało czas i umiejętności. W zbiórkach pieniężnych wzięło udział 30,9 proc. zapytanych. Coraz częściej pomagamy w sieci: 21,1 proc. prowadziło działalność pomocową online. Przed pandemią taką działalność deklarowało tylko 12 proc. badanych.