Już pod koniec roku zadebiutuje Polski Cyfrowy Operator Logistyczny. To cyfrowa platforma obsługująca różne gałęzie transportu. – Pełną funkcjonalność system powinien osiągnąć w 2022 roku, jeśli chodzi o transport kołowy. Przewozy całopojazdowe to pierwszy etap, ale w planach jest wystartowanie w tym czasie również z kolejowymi – ujawnia projekt manager i jeden z pomysłodawców platformy PCOL Marek Harasny.
Harasny obiecuje, że system będzie także otwarty na integrację z systemami innych dostawców oprogramowania dla transportu i logistyki. – Zależy nam na tym, aby każdy zainteresowany mógł się do niego podłączyć bez niepotrzebnej ingerencji w system – podkreśla Harasny.
Z kolei Orlen Pay umożliwił płatność za paliwo zdalnie. Podobne rozwiązanie wprowadza DKV App&Go. Kluczowy jest system centralny – DKV LIVE, który udostępnia bieżący odczyt wszelkich danych. DKV LIVE to innowacyjna platforma internetowa, sprzężona z modułem telematycznym mocowanym w pojeździe, która umożliwia analizę danych w czasie rzeczywistym. – Pierwsze rozmowy z klientami na temat systemu DKV LIVE spotkały się z dużym zainteresowaniem, bo to produkt nowej generacji. Skrojony pod mały i duży biznes, ale nieskomplikowany i tani. To pokazuje, że przewoźnicy nie szukają już lepszych wersji dotąd stosowanych rozwiązań, ale są otwarci na przełamywanie schematów, nie obawiają się innowacji. Jeszcze 10–15 lat temu takich rozmów prawdopodobnie w ogóle by nie było. U steru firm transportowych jest już nowe pokolenie, ludzie wykształceni na polskich i zagranicznych uczelniach, świadomi sytuacji gospodarczej na świecie i w kraju, potrafiący korzystać z doświadczeń swoich rodziców, bo większość to nadal firmy rodzinne – podkreśla kierownik sprzedaży DKV Euro Service Mariusz Derdziak.
Podobne ułatwienie planują wprowadzić producenci ciężarówek. Pierwsza próba cyfrowej płatności na stacji miała miejsce tej wiosny w Stuttgarcie. W produkcyjnym Actrosie programiści zainstalowali prototyp cyfrowego identyfikatora pojazdu Mercedes-Benz Trucks, współpracujący z prototypem cyfrowej karty paliwowej. Identyfikator (Truck-ID) działa jak wbudowany dowód tożsamości, za pomocą którego ciężarówka autonomicznie uwierzytelnia transakcje.
Oprogramowanie samochodu zawiera także Truck Wallet („portfel samochodu ciężarowego"), który jest centralnym programem użytkownika. Ta platforma skupia wszystkie aplikacje, które uzyskują dostęp do identyfikatora Truck-ID. Jedną z tych aplikacji jest cyfrowa karta paliwowa. – Gdy pomyślnie ukończymy pozostałe testy, będziemy mogli skupić się na wdrożeniu tej technologii w produkcie seryjnym. Dążymy do tego, aby Truck Wallet i Truck-ID stały się bazą szerokiego spektrum produktów, wymagających dwustronnej komunikacji między samochodem ciężarowym a jego otoczeniem – przewiduje szef projektu „Truck-ID & Truck Wallet" w Daimler Trucks Helge Königs.