Cyfryzacja otworzy nowe szanse

Pandemia przyspieszy automatyzację branży logistycznej.

Publikacja: 18.06.2020 22:00

Podczas pandemii niektóre firmy przyspieszyły swoje projekty automatyzacji (szczególnie związane z digitalizacją i pracą online) inne zaniechały, aby zająć się prowadzeniem bieżącej działalności – przyznaje Operations Development Manager, CEE Supply Chain Pepco Małgorzata Dzięgielewska-Streubel.

Dodatek promocyjno-informacyjny
Transport i biznes

– Wydaje się jednak, że większość przedsiębiorców wróci do projektów automatyzacji, aby w przyszłości maksymalnie uniezależnić swoją działalność od człowieka – dodaje Dzięgielewska-Streubel. Uważa, że popularność zyskają rozwiązania RPA (robotyzacja procesów finansowych, logistycznych, integracji systemów).

Wiceprezes Abile Consulting Mariusz Gołębiewski jest przekonany, że trend zwyżkowy robotyzacji będzie szczególnie widoczny w branży logistycznej i spożywczej, gdzie może wynieść nawet +50 proc. – Dzieje się tak z powodu wzrostu pracochłonności przetwarzania powtarzalnych zadań administracyjnych w rozwijających się sektorach, np. obsługi zamówień czy procesowaniu faktur przychodzących. Dodatkowym impulsem dla przedsiębiorców jest epidemia koronawirusa, która obnaża niewydolne procesy – zaznacza Gołębiewski.

Dzięgielewska-Streubel wskazuje, że także dojdzie do automatyzacji prac powtarzalnych, jak roboty do paletyzacji towaru, wózki indukcyjne. Przypomina, że są rozwiązania umożliwiające całkowite wyeliminowanie człowieka i zastąpienia go robotem (przenośniki, sortery, wózki autonomiczne).

Za kilka lat możliwa jest także automatyzacja dostaw przynajmniej niektórych przesyłek. Umożliwi to Krajowy System Informacji Dronowej, który zacznie działać w Polsce do końca 2023 roku. KSID będzie bazą danych podległą instytucjom lotniczym, która pozwoli na operowanie dronami na poziomie autonomiczności U4. Infrastruktura umożliwi instytucjom publicznym zaoferowanie licznych usług cyfrowych, a także stworzy warunki do rozwoju dalszych, także cyfrowych usług komercyjnych dla ruchu bezzałogowego. – Operatorzy dronów otrzymają w czasie rzeczywistym informację o strefach dopuszczonych do lotów. Będzie ona widoczna dla operatorów i każdego, kto ma smartfona. Łatwo na nim sprawdzi, w której strefie loty są możliwe i na jakich zasadach – wyjaśnia pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i programu Centralno-Europejskiego Demonstratora Dronów Małgorzata Darowska.

W kwietniu dronoid polskiej firmy Spartaqs dokonał przelotu bez widzialności pomiędzy dwoma szpitalami. Był to pierwszy taki przelot w Polsce i pierwszy z sukcesem przeprowadzony w Europie. – Pokazał, że realizacja usług transportowych dronami w trybie automatycznym w BVLOS (poza widzialnością) jest możliwa do realizacji w sposób bezpieczny, skuteczny i skoordynowany – podkreśla prezes firmy Spartaqs Aleksandra Borowska. Dronoid Hermes V8MT jest polskiej produkcji, w całości zaprojektowany i wykonany w Polsce.

W tym roku Polska jako pierwsza w Europie wdrożyła operacyjnie system koordynacji ruchu dronów w strefach kontrolowanych lotnisk oparty na rodzimej koncepcji PansaUTM.

- Artykuł powstał w ramach dodatku Transport i biznes. Partnerem dodatku jest Metrans.

Podczas pandemii niektóre firmy przyspieszyły swoje projekty automatyzacji (szczególnie związane z digitalizacją i pracą online) inne zaniechały, aby zająć się prowadzeniem bieżącej działalności – przyznaje Operations Development Manager, CEE Supply Chain Pepco Małgorzata Dzięgielewska-Streubel.

Dodatek promocyjno-informacyjny
Transport i biznes

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności