Z raportu wynika, że w pierwszym okresie trwania pandemii, pracodawcy skupili się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników. Zakupili środki ochronne, zmienili organizację pracy, wprowadzając m.in. pracę zdalną. Aż 26 proc. przedsiębiorstw zaoferowało także pomoc pracownikom w opiece nad dziećmi, podczas gdy rodzice są w pracy.
Odpowiedzialny biznes w dobie pandemii.
Dodatek promocyjno-informacyjny
Niektóre przedsiębiorstwa zapewniają również wsparcie psychologiczne dla osób potrzebujących (6 proc.), a nawet pomoc w zakupach (konsjerż). Przepytane firmy, którym spadły obroty, wysyłały pracowników na urlopy (21 proc.), na urlopy bezpłatne (12 proc.) i ograniczały wynagrodzenia. W znacznie mniejszym stopniu zwalniały.
– Pandemia koronawirusa stała się prawdziwym testem szybkości działania, odwagi i odpowiedzialności, na poziomie indywidualnym, naszego najbliższego otoczenia, ale też testem tego, jak funkcjonujemy jako społeczeństwo, sprawdzianem dla różnego rodzaju instytucji, organizacji i biznesu. Wyniki naszego badania pokazują, jak potrzebne są rozwiązania wzmacniające stabilność zatrudnienia oraz rzetelna komunikacja, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna. Bardzo potrzebne już dziś jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą oddalić w czasie czy zminimalizować negatywne konsekwencje pandemii na rynku, których wszyscy się obawiamy np. w postaci zwolnień. Firmy stoją więc teraz przed poważnym zadaniem, jak zapewnić ciągłość działania, przetrwać kryzys, ale i jak skutecznie przygotować się na funkcjonowanie po pandemii. Czy i w jakim stopniu będą się sprawdzać ich strategie biznesowe, w tym te dotyczące zaangażowania społecznego, czy będą adekwatne w zmienionej rzeczywistości? Patrząc na dzisiejsze szerokie zaangażowanie zarówno na poziomie indywidualnym, jak i aktywność biznesu, trzeba jednak pamiętać, że działania filantropijne, choć bardzo potrzebne i ważne, są tylko elementem systemowego podejścia do CSR. Ten sprawdzian, także z odpowiedzialności społecznej, dopiero się zaczął – mówi Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.