Przekuć zagrożenie w przewagę

Dalszy rozwój usług cyfrowych, rosnąca rola sztucznej inteligencji, postępująca automatyzacja i coraz więcej zagrożeń cybernetycznych – to najbardziej przewidywalne kierunki postępu technologii przyszłości.

Publikacja: 03.03.2021 18:00

Jak wynika z raportu Deloitte „Trendy Technologiczne 2021", dzisiejsza technologia jest dla jednych źródłem nowych form przewagi konkurencyjnej, dla innych zaś zagrożeniem bytu i możliwości dalszego działania. W efekcie różnica między biznesową strategią przedsiębiorstwa a strategią technologiczną zaciera się – muszą współistnieć i współdziałać.

Specjaliści zgodnie twierdzą, że nadal rozwijał się będzie rynek usług cyfrowych. Dla przedsiębiorców – ale również dla zwykłych użytkowników – normą staje się już, że dostęp do swoich zasobów (np. informacji bankowych czy plików osobistych) mogą uzyskać z każdego miejsca podłączonego do sieci. Będzie się to wiązało z dalszym rozwojem pracy zdalnej, a także outsourcingu – czynności, które obecnie wykonuje księgowy czy asystent, mogą zostać zlecone specjalistycznej firmie, która wykona je lepiej i taniej.

W dalszym ciągu rosła będzie też automatyzacja i wykorzystanie robotów w przemyśle. Wprawdzie Polska jest obecnie na szarym końcu, jeśli chodzi o współczynnik robotyzacji, ale rząd chce wprowadzić tzw. ulgę na robotyzację. – Robotyzacja to dziedzina, w której nasz kraj ma jeszcze wiele do nadrobienia. Nie tylko w porównaniu np. z Koreą Południową czy Niemcami, ale też z Węgrami, Czechami czy Słowacją. W 2018 r. na 10 tys. osób pracujących w przemyśle w Niemczech przypadało ich 338, na Słowacji – 165, w Czechach – 135, na Węgrzech – 84, a w Polsce tylko 42 – mówiła w zeszłym roku ówczesna wicepremier Jadwiga Emilewicz.

Ulga miała działać od początku tego roku, ale prace nad nią się przeciągnęły. Obecnie planowane jest wprowadzenie jej od połowy 2021 r.

Rosło będzie też wykorzystanie sztucznej inteligencji, a także zaawansowanych narzędzi informatycznych. Już teraz wiele przedsiębiorstw opracowuje platformy zapewniające obsługę klienta zbliżoną do bezpośredniej w formie daleko idącej personalizacji kontaktów we wszystkich kanałach, zarówno cyfrowych jak i fizycznych.

Wraz z rozwojem techniki rosło będzie również zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Już dziś liczba ataków rośnie lawinowo. Przestępcy poszukują nowych narzędzi i nowych sposobów na złamanie zabezpieczeń systemowych, bardzo ważnym wyzwaniem będzie więc zapewnienie bezpieczeństwa działań w sieci. Niezbędne jest również stworzenie bezpiecznego internetu rzeczy (IoT), składającego się już z 80 mld połączonych ze sobą urządzeń, których szybko przybywa. Niezapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa procesu ich wdrażania i brak odpowiednich aktualizacji czyni IoT szczególnie podatnym na ataki.

Do zmian na rynku próbują się też dopasować polskie uczelnie. Przykładowo Politechnika Warszawska ruszyła z kształceniem m.in. w kierunku aplikacji i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

– Mimo że z technologią jesteśmy za pan brat, to mamy świadomość, że wkraczamy w nowy etap. Od początku przyświeca nam jednak jeden cel – przygotować naszych studentów do tego, by w zawodowym życiu mogli odkrywać i zdobywać cele, na których im zależy. By mogli piąć się po szczeblach kariery w przekonaniu, że dostali edukację na miarę czasów, a to, czego nauczyli się na studiach, mogą teraz zastosować w pracy – mówi Włodzimierz Dąbrowski, prodziekan ds. studiów na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.

Jak wynika z raportu Deloitte „Trendy Technologiczne 2021", dzisiejsza technologia jest dla jednych źródłem nowych form przewagi konkurencyjnej, dla innych zaś zagrożeniem bytu i możliwości dalszego działania. W efekcie różnica między biznesową strategią przedsiębiorstwa a strategią technologiczną zaciera się – muszą współistnieć i współdziałać.

Specjaliści zgodnie twierdzą, że nadal rozwijał się będzie rynek usług cyfrowych. Dla przedsiębiorców – ale również dla zwykłych użytkowników – normą staje się już, że dostęp do swoich zasobów (np. informacji bankowych czy plików osobistych) mogą uzyskać z każdego miejsca podłączonego do sieci. Będzie się to wiązało z dalszym rozwojem pracy zdalnej, a także outsourcingu – czynności, które obecnie wykonuje księgowy czy asystent, mogą zostać zlecone specjalistycznej firmie, która wykona je lepiej i taniej.

Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności