Zawirowania gospodarcze dotknęły całego biznesowego ekosystemu firm: począwszy od możliwości produkcji i świadczenia usług, poprzez relacje z dostawcami, a skończywszy na klientach. Firmy stanęły też przed ogromnym wyzwaniem związanym z koniecznością błyskawicznego przestawienia się na pracę zdalną. Nic więc dziwnego, że aż 81,2 proc. ankietowanych na pytanie „Której kategorii ryzyka Państwa zarząd poświęca obecnie najwięcej uwagi?" wskazało właśnie ryzyko związane z Covid-19.
Z naszego badania wynika, że ryzyko to przekłada się nie tylko na działania podejmowane doraźnie, ale wpływa również systemowo na wiele innych obszarów. Przedsiębiorcy podkreślają, że pandemia wymagała wprowadzenia szeregu fundamentalnych procedur i dodatkowych narzędzi controllingu oraz zdecydowanie uwypukliła temat zarządzania ryzykiem, od kwestii zapewnienia większego bezpieczeństwa pracownikom i klientom poprzez działania mające na celu utrzymanie ciągłości produkcji i usług w nowej rzeczywistości.
Branża gastronomiczna doświadczyła tego szczególnie dotkliwie ze względu na skalę zmian, niepewność dotyczącą podstawowych reguł działania i długi okres ich trwania – począwszy od wprowadzenia w praktyce bez vacatio legis zakazu handlu w niedzielę, a skończywszy na wpływie pandemii. Jestem przekonany, że po okresie pandemii w większej liczbie przedsiębiorstw wzrośnie świadomość dotycząca zarządzania ryzykiem. Natomiast czy przełoży się na skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem – tego nie jestem pewien.– komentuje Sylwester Cacek, prezes Zarządu Sfinks Polska.
Ankietowani często wskazywali na problemy z kontynuacją działalności gospodarczej, a także na zahamowanie działań inwestycyjnych. Z tym łączy się drugi najczęściej wskazywany przez uczestników badania obszar ryzyka – ryzyko finansowe. Niemal 48 proc. ankietowanych poświęca mu najwięcej uwagi. Co ciekawe, również w raporcie Clifford Chance opracowanym we współpracy z EIU, przygotowanym jeszcze przed pandemią, ponad połowa członków zarządów biorących udział w badaniu wskazywała na kluczowe znaczenie ryzyka finansowego dla ich biznesów. Z naszego badania w Polsce wynika z kolei, że ponad 60 proc. firm zakłada, że w perspektywie najbliższych dwóch lat ryzyko finansowe będzie dla nich tak samo ważne jak obecnie, a niemal 28 proc. spodziewa się, że waga tego ryzyka wzrośnie.