Elektroniczne spedycje i nadawcy żądają od przewoźników bieżącej informacji o zaawansowaniu realizacji przewozu. Bieżącej informacji potrzebuje także dyspozytor. W rezultacie każda schodząca z taśmy produkcyjnej ciężarówka jest wyposażona w kartę SIM podłączoną od internetu.
Scania w połowie czerwca ogłosiła, że ma już 0,5 mln takich samochodów. Producenci idą dalej i oferują własne systemy telematyczne. Mercedes od lat promuje Fleetboard, podobnie jak konkurencja.
Na rynku dostępne są także systemy telematyczne i do zrządzania flotą niezależnych podmiotów. Liderem na rynku europejskim w sektorze transportu, łącząc ponad 200 000 ciężkich pojazdów użytkowych (HCV) w ramach jednej platformy telematycznej, jest Webfleet.
Ta holenderska firma należy do koncernu Bridgestone. Inna holenderska firma – Transics – jest własnością koncernu ZF. Do tego na rynku są dziesiątki mniejszych oferentów telematyki, jak np. polski GBox należący do Inelo.
Urządzenie GBox pozwala m.in. na: dwukierunkową komunikację z kierowcą, przesyłanie dokumentów z pojazdu, informacje o aktualnych czynnościach kierowcy, rozporządzanie zleceniami, analizę czasu pracy kierowcy, nawigowanie pojazdu i kontrolę stanu paliwa.