– Ekonomia behawioralna to dziecko psychologii i ekonomii. Ekonomia klasyczna zakłada, że każdy z nas ma w głowie superprocesor i siłę woli godną Gandhiego, ale świat nie do końca tak działa – mówi „Rzeczpospolitej" Kamil Kozieł. – Ekonomia behawioralna pokazuje, jakie decyzje podejmują prawdziwi ludzie. Czynników, które na nie wpływają, jest wiele, ale chyba najważniejszym jest dwojaki sposób myślenia, czyli tzw. system 1 i system 2. To rodzaj metafory, wyjaśniający, że ludzie albo są w tzw. trybie myślenia intuicyjnego, szybkiego, skojarzeniowego – ten tryb występuje u konsumentów najczęściej, albo, rzadziej, korzystają z myślenia refleksyjnego, które analizuje rzeczywiste atuty i wady produktów.
Jak to wyjaśnić na przykładzie? Gdy w kawiarni dostajemy kartę do zbierania pieczątek na gratisową kawę, pierwsze pole z dziesięciu jest już zadrukowane. Zatem nasza pierwsza kawa oznacza drugą pieczątkę – i niespodziewanie jesteśmy bliżej nagrody, niż myśleliśmy. I tu działa efekt, na który podatny jest system 1 myślenia konsumentów: jeśli czujemy, że w coś się mocniej zaangażowaliśmy, to trudniej się nam z tego wycofać.
Wyścig o 20 tys. euro
Na Infoshare było także 101 inwestorów. Wśród tematów mowa była m.in. o kondycji startupów.
– Wiele segmentów bardzo silnie odczuło kryzys wywołany pandemią. Koronawirus bardzo mocno uderzył w szeroko rozumiany sektor usług w obszarze B2C, m.in. takie rozwiązania jak hotel-tech czy systemy rezerwacyjne do restauracji, fryzjerów, kosmetyczek. Jednak inne obszary rynku wręcz przyspieszyły – mówi „Rzeczpospolitej" Marcin Hejka, współzałożyciel i general partner OTB Ventures, jeden z prelegentów Infoshare 2020. – To przede wszystkim zdalna praca i komunikacja – przykładem jest choćby tegoroczna formuła Infoshare. Drugim obszarem jest automatyzacja, czyli wykorzystywanie sztucznej inteligencji do zwiększania efektywności na poziomie całego przedsiębiorstwa. A trzecim jest szeroko rozumiany obszar cyberbezpieczeństwa, gdyż obecna sytuacja bardzo zwiększyła aktywność cyberprzestępców – wymienia.
O skali zainteresowania Infoshare 2020 świadczą liczby. Jak podali organizatorzy, wydarzenie przyciągnęło ponad 7,5 tys. uczestników z 71 krajów, którzy wysłuchali wystąpień niemal 200 prelegentów z całego świata. Sześć infoshare'owych dni wypełniło 180 wystąpień przekładających się na 102 godziny prelekcji. Do tego dochodzi prawie 320 webinarów i warsztatów. Z kolei do konkursu Startup Contest napłynęło 677 zgłoszeń, a publiczność, kibicując uczestnikom rywalizacji, oddała na nich niemal 6 tys. głosów.
W tym prestiżowym konkursie zwyciężył brytyjski startup iLoF – Intelligent Lab on Fiber. W nagrodę otrzymał 20 tys. euro. Firma wykorzystuje sztuczną inteligencję i fotonikę do budowy biblioteki biomarkerów chorób i profili biologicznych opartej na chmurze. Obecnie firma używa technologii do walki z chorobą Alzheimera. Realizuje też pionierskie badania w zakresie raka układu pokarmowego, udaru mózgu i chorób zakaźnych.