Papierowe katalogi Ikei stanowiły jedną z największych na świecie publikacji drukowanych każdego roku. Pierwsze wydanie gazetki zostało stworzone już w 1951 roku przez samego założyciela sieci Ingvar Kamprad, a nakład wyniósł 385 tys. kopii i był dystrybuowany na południu Szwecji. Dziś Ikea jest światowym gigantem sprzedaży mebli i artykułów dekoracyjnych, a jej katalogi osiągnęły szczyt popularności w 2016 r., gdy rozdano około 200 mln egzemplarzy na ponad 50 rynkach.
Po tym czasie jednak zainteresowanie katalogami marki nieco osłabło, ponieważ klienci coraz chętniej sięgają po cyfrowe wydania gazetki i dokonują zakupów poprzez stronę internetową sieci. W 2020 r. z kolei papierowe egzemplarze ostatecznie dobiła pandemia koronawirusa, przez którą Ikea była zmuszona zamknąć na kilka miesięcy swoje sklepy stacjonarne na światowych rynkach.
Czytaj także: Rewolucja w menu IKEI. Bedzie jeszcze bardziej wege
Szwedzka sieć postanowiła więc zerwać z równo 70-letnią tradycją i zaprzestać drukowania słynnych katalogów. Przyszły rok ma być ostatnim, kiedy papierowe gazetki trafią do rąk klientów. Ikea zaplanowała wydruk ostatnich katalogów w 2021 r. w nakładzie sięgającym ledwie 40 mln kopii.
Jak poinformowała sieć w komunikacie, była to „racjonalna decyzja, by z szacunkiem zakończyć karierę Katalogu IKEA - i patrzeć w przyszłość z ekscytacją”.