Grupa LOTOS coraz mocniej stawia na wodór i inne paliwa alternatywne

Koncern uruchomił program inwestycyjny, w ramach którego chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. Projekt wpisuje się zarówno w politykę klimatyczną Unii Europejskiej, jak i strategię energetyczną Polski.

Publikacja: 30.12.2020 08:00

Tak mają wyglądać stacje LOTOS do tankowania wodoru. W pierwszej kolejności może on zostać wykorzyst

Tak mają wyglądać stacje LOTOS do tankowania wodoru. W pierwszej kolejności może on zostać wykorzystany w transporcie miejskim. Spółka podpisała już list intencyjny z Rzeszowem o współpracy w zakresie dostaw wodoru i infrastruktury do jego tankowania. Podobne porozumienia firma zawarła z Gdynią, Tczewem i Wejherowem

Foto: Lotos

Materiał powstał we współpracy z firmą Lotos

Cały polski – a także unijny i globalny – sektor energetyczny czeka transformacja związana z ochroną klimatu. W Europie kierunki zmian określa Zielony Ład, a celem jest dojście UE do neutralności klimatycznej w 2050 r. W kraju rytm transformacji wyznacza polityka energetyczna Polski do 2040 r. (PEP2040).

Działające w branży podmioty czeka więc zmiana tradycyjnego modelu działalności. Dlatego nowoczesne koncerny szukają nowych technologii i możliwości wykorzystania mocy produkcyjnych. Wśród nich jest Grupa LOTOS, która intensywnie rozwija projekty związane m.in. z paliwami alternatywnymi. Celem jest dywersyfikacja działalności i budowa przewag konkurencyjnych w nowych segmentach rynku, gdyż w perspektywie kilkunastu lat tradycyjne paliwa węglowodorowe będą stopniowo tracić na popularności.

Grupa LOTOS od lat prowadzi projekty badawczo-rozwojowe dotyczące przyjaznych środowisku paliw przyszłości. Chodzi zarówno o energię elektryczną, jak i paliwa gazowe, takie jak CNG, LNG oraz przede wszystkich wodór, który może być używany w transporcie, a także zarówno do produkcji, jak i magazynowania energii.

W stronę zielonego wodoru

Grupa LOTOS jest w czołówce producentów wodoru w kraju. Wytwarza go ok. 16,5 t/h. Instalacja odzysku zwiększa zdolności produkcyjne o dodatkową 1 t/h. Teraz chce się skupić na produkcji ekologicznej odmiany wodoru (tzw. zielonej), co pozwoli ograniczyć emisję CO2 w koncernie i wypełniać Narodowy Cel Wskaźnikowy w produkcji paliw silnikowych. Zielony wodór to także pomysł koncernu na przyszłość, gdyż UE mocno stawia na to paliwo.

Gdańska rafineria uruchomiła program inwestycyjny Green H2, w ramach którego chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. Wybrała już doradców strategicznych i technicznych oraz zakończyła wstępne analizy. Złożyła też wniosek do Innovation Fund o dofinansowanie. Decyzje w sprawie szczegółów programu powinny zapaść w 2021 r.

Pierwszym krokiem w ramach programu jest pilotaż, który pozwoli stworzyć instalację elektrolizy w mniejszej skali, rozbudowaną o funkcjonalności takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. Tak zaprojektowana instalacja będzie docelową konfiguracją dla projektu w dużej skali, obliczonego nie tylko na produkcję wodoru dla rafinerii, ale też na udział w rynku mocy, świadczenie usług na rynku bilansującym, a w przyszłości także świadczenie usług na rzecz operatorów farm wiatrowych na Bałtyku. Lokalizacja rafinerii Grupy LOTOS oznacza wyjątkowo sprzyjające warunki dla współpracy z planowanymi farmami wiatrowymi na morzu. Ponadto struktura geologiczna lokalizacji pozwala magazynować wodór w kawernach solnych, by następnie wykorzystywać go do produkcji energii w okresach zwiększonego zapotrzebowania. Partnerem projektu są Polskie Sieci Elektroenergetyczne, operator krajowego systemu przesyłowego.

– Będziemy pobierali prąd za pośrednictwem sieci przesyłowej, w drodze elektrolizy wyodrębniali wodór i magazynowali go. Samo magazynowanie nie jest rzeczą prostą i oczywistą, ale w LOTOSIE mamy już pewne doświadczenia w tym zakresie. W momencie większego zapotrzebowania na energię w sieci, np. w przypadku wystąpienia niedoborów, będziemy mogli wykorzystać nasz zmagazynowany wodór i wytworzyć prąd – tłumaczy Piotr Kociński, doradca zarządu Grupy LOTOS ds. wodorowych.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silniki elektryczne potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Dlatego Grupa LOTOS realizuje również projekt Pure H2, w ramach którego powstaje instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru i punkty tankowania. LOTOS zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, w tym 20 proc. będzie pochodzić ze środków unijnych w ramach programu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility, CEF).

Koncern uczestniczy także w Pakiecie na rzecz Czystego Transportu i w pracach Ministerstwa Klimatu nad narodową strategią wodorową.

Cel: ekologiczny transport

Grupa LOTOS szuka również możliwości zastosowania wodoru ? w pierwszej kolejności w transporcie miejskim. Spółka podpisała z Rzeszowem list intencyjny o współpracy w zakresie dostaw wodoru i infrastruktury do jego tankowania. Podobne porozumienia firma zawarła z Gdynią, Tczewem i Wejherowem.

Koncern finalizuje też list intencyjny z Autosanem, producentem autobusów, który pracuje nad stworzeniem pojazdu zasilanego wodorem i zamierza testować do jego napędu gaz z LOTOSU. Taki dokument podpisano już z Toyota Motor Poland.

Grupa LOTOS wspiera także rozwój elektromobilności. Działa już pierwsza pilotażowa sieć ładowania pojazdów elektrycznych poza miastami (projekt „Niebieski szlak"). 12 punktów ładowania znalazło się na trasie Gdańsk–Warszawa, wzdłuż autostrad A1 i A2. Koncern włączył się także w kampanię społeczną promującą elektromobilność w Polsce. Celem akcji elektromobilni.pl jest budowa wiedzy i zaufania społecznego do zero- i niskoemisyjnych środków transportu.

Kolejnym obszarem rozwoju Grupy LOTOS jest LNG, czyli skroplony gaz ziemny. Wiosną spółka podpisała umowę z firmą Remontowa LNG Systems na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG. Powstanie ona na stacji paliw LOTOS w Gdańsku i umożliwi tankowanie pojazdów na LNG oraz CNG, czyli sprężony gaz ziemny.

Grupa LOTOS zakończyła także studium wykonalności budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku. Inwestycja umożliwi wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim i lądowym, a tym samym umocni pozycję koncernu jako lidera w dziedzinie paliw alternatywnych.

Materiał powstał we współpracy z firmą Lotos

Cały polski – a także unijny i globalny – sektor energetyczny czeka transformacja związana z ochroną klimatu. W Europie kierunki zmian określa Zielony Ład, a celem jest dojście UE do neutralności klimatycznej w 2050 r. W kraju rytm transformacji wyznacza polityka energetyczna Polski do 2040 r. (PEP2040).

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii