Zapotrzebowanie na baterie do elektrycznych samochodów gwałtownie rośnie. Jak podaje organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2020 r. udział zelektryfikowanych aut (bateryjnych oraz hybryd plug-in) wzrósł w całości rejestrowanych nowych samochodów osobowych w UE do 10,5 proc. z 3 proc. rok wcześniej. Przy tym czwarty kwartał pokazał, że trend się nasila. W ostatnich trzech miesiącach 2020 r. elektryczny napęd miało blisko co szóste sprzedawane auto.
Polska już ma w nich swój udział: wśród odbiorców baterii wyprodukowanych przez LG Energy Solution Wrocław są takie marki jak Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Fiat czy Ford.
Podwrocławska fabryka pod względem technologicznym jest wyjątkowa – podobne zakłady grupy LG Energy Solution działają jedynie w Chinach, Korei Południowej oraz Stanach Zjednoczonych. Wraz z zakończeniem IV etapu rozbudowy zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób). Całkowity koszt inwestycji w Biskupicach Podgórnych sięgnie 3,2 mld euro.
100 tys. baterii do mercedesów
W tym roku produkcję baterii zwiększy fabryka Daimlera w Jaworze. Pierwsza linia produkująca baterie PB 300 do samochodów hybrydowych pracuje już na pełnych obrotach. Do tej pory wyprodukowano ponad 9 tys. akumulatorów. Kolejne dwie linie są właśnie testowane. Jedna z tych linii będzie produkować baterie typu EB 311, m.in. do nowego w pełni elektrycznego Mercedesa EQA. Docelowa wielkość produkcji ma przekroczyć 100 tys. sztuk rocznie. Obecnie fabryka zatrudnia prawie 1250 osób.