Śledztwo ws. fuzji FCA-PSA. Bruksela zaniepokojona skutkami

Komisja Europejska wszczęła pogłębione śledztwo ws. projektu fuzji za 50 mld euro grup samochodowych FCA i PSA. Niepokoi ją wpływ tego związku na konkurencję w segmencie małych furgonetek w 15 krajach, w tym w Polsce.

Aktualizacja: 19.06.2020 17:29 Publikacja: 19.06.2020 17:19

Śledztwo ws. fuzji FCA-PSA. Bruksela zaniepokojona skutkami

Foto: Bloomberg

Pion konkurencji z Brukseli uzasadnił to postępowanie, które potrwa 4 miesiące do ogłoszenia decyzji 22 października zagrożeniem przez fuzję obu grup samochodowych konkurencji w segmencie małych pojazdów dostawczych, zwłaszcza w 14 krajach Unii oraz w W. Brytanii. Wymienił następujące kraje: Belgia, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Luksemburg, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia Węgry, Włochy oraz W. Brytania. 

„Fiat Chrysler i Peugeot z ich dużym portfelem marek i modeli mają silną pozycję w segmencie małych furgonetek w wielu krajach europejskich. W wielu krajach albo PSA albo FCA jest już liderem na rynku małych furgonetek, a ich fuzja usunie jednego z głównych konkurentów. Starannie zbadamy, czy planowana operacja wpłynie ujemnie na konkurencję na tych rynkach i zapewnimy utrzymanie zdrowych warunków konkurencji dla osób fizycznych i przedsiębiorstw będących użytkownikami małych furgonetek w swej działalności” — oświadczyła w komunikacie wiceprzewodnicząca Komisji ds. konkurencji, Margrethe Vestager.

Komisja dodała, że rynek małych pojazdów dostawczych „wydaje się charakteryzować względnie wysokimi barierami dostępu” z powodu konieczności posiadania dość dużej sieci serwisowej.

Obie grupy montują już większość swych furgonetek za pośrednictwem spółki j. v. Sevel w Atessa we Włoszech. To największy taki zakład w Europie, przed zakłóceniami wywołanymi przez pandemię wypuszczał 1200 pojazdów dziennie. Z technicznego punkt widzenia obu grupom może być trudno pozbyć się tej działalności, która zazębia się.

Czytaj także: BMW zaczyna oszczędzać. Zwolnienia i krótszy czas pracy 

Reuter zapowiadał już 8 czerwca problemy z fuzją w związku z niepokojami i obawami Brukseli o jej skutki na rynek małych pojazdów dostawczych. Obie grupy zostały powiadomione przez Brukselę o jej obawach, miały do 17 czerwca przedstawić ustępstwa, aby uzyskać zgodę. Brak takich ustępstw uruchamiał automatycznie pogłębione postępowanie wyjaśniające. — To ogromna i skomplikowana umowa, wiemy, jak to działa i wiedzieliśmy, że pełne śledztwo będzie opcją. Co, tak przy okazji, nie powinno spowodować żadnego opóźnienia w czasie przewidzianym na fuzję — powiedział agencji jeden z informatorów.

W dniu ogłoszenia wszczęcia śledztwa obie grupy potwierdziły zamiar doprowadzenia do połączenia się w I kwartale 2021 r. w czwartą na świecie grupę samochodową. FCA i PSA będą „nadal współpracować z Komisją Europejską, odpowiadać na jej pytania w takim samym konstruktywnym duchu, jaki definiował projekt fuzji od początku. Przedstawimy w szczegółach Komisji i innym organom nadzoru istotne korzyści z fuzji dla naszych klientów, europejskiego przemysłu i każdej z obu grup” — stwierdziły we wspólnym komunikacie.

Zwróciły uwagę, że projekt fuzji został już zaakceptowany w USA, Chinach, Japonii i Rosji, „potwierdziły zatem wspólny cel zawarcia umowy o związaniu się ze sobą do końca I kwartału 2021”.

Pion konkurencji z Brukseli uzasadnił to postępowanie, które potrwa 4 miesiące do ogłoszenia decyzji 22 października zagrożeniem przez fuzję obu grup samochodowych konkurencji w segmencie małych pojazdów dostawczych, zwłaszcza w 14 krajach Unii oraz w W. Brytanii. Wymienił następujące kraje: Belgia, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Luksemburg, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia Węgry, Włochy oraz W. Brytania. 

„Fiat Chrysler i Peugeot z ich dużym portfelem marek i modeli mają silną pozycję w segmencie małych furgonetek w wielu krajach europejskich. W wielu krajach albo PSA albo FCA jest już liderem na rynku małych furgonetek, a ich fuzja usunie jednego z głównych konkurentów. Starannie zbadamy, czy planowana operacja wpłynie ujemnie na konkurencję na tych rynkach i zapewnimy utrzymanie zdrowych warunków konkurencji dla osób fizycznych i przedsiębiorstw będących użytkownikami małych furgonetek w swej działalności” — oświadczyła w komunikacie wiceprzewodnicząca Komisji ds. konkurencji, Margrethe Vestager.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii