Globalny rynek sztucznej inteligencji w 2023 r. miał wartość 130 mld euro, a według prognoz Statisty do 2030 r. urośnie do 1,9 bln euro. Za większość inwestycji w AI odpowiada obecnie sektor prywatny. Prym wiodą podmioty ze Stanów Zjednoczonych.
Cyfryzacja będzie kluczowa dla zachowania konkurencyjności Unii Europejskiej – wynika z raportu Mario Draghiego. Wskazano tam trzy obszary, które muszą zyskać priorytet: sieci szerokopasmowe (oraz powiązany z nimi sprzęt i oprogramowanie), półprzewodniki oraz moce obliczeniowe wraz ze sztuczną inteligencją.
Od cyfryzacji nie ma odwrotu
Największą firmą IT w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest Asseco Poland. Od 2004 r. zrealizowało ponad 140 akwizycji i planuje kolejne. Rozwija się też organicznie: koncentruje się na bieżących projektach oraz rozwoju innowacji, w których istotną rolę odgrywają sztuczna inteligencja i chmura. Przykładowe projekty spółka zaprezentowała podczas konferencji w Madrycie. Mowa m.in. o rozwiązaniu Asseco Business Solutions wykorzystującym technologię rozpoznawania obrazu w sklepach, która istotnie skraca czas pracy handlowców. Przygotowuje też sugestie dotyczące ekspozycji towaru czy zamówień nowego asortymentu. Sztuczna inteligencja pomaga też sprawdzać zgodność działalności firm z rozporządzeniem DORA oraz wspiera obszar płatności. Asseco wskazuje, że Necomplus (wchodzący w skład Asseco South Eastern Europe) oferuje gotowe modele językowe dostosowane do potrzeb firm oferujących usługi płatnicze.
– Istnieje wiele obszarów, w których AI może przynieść wymierne korzyści. Rozwiązania, które spotykają się z dobrym odbiorem na rynkach lokalnych, są następnie oferowane firmom w innych krajach – zaznacza Adam Góral, prezes Asseco Poland. Podkreśla, że rozwiązania bazujące na AI muszą nieść wymierne korzyści i przekładać się na zyski dla firm. Aby nie była to tylko „sztuka dla sztuki”. I rzeczywiście, praktyka pokazuje, że udana komercjalizacja technologii AI udaje się nielicznym.