Nowe konkurencje olimpijskie szansą dla Adidasa

Sportowcy na świecie przygotowują formę w nowych dyscyplinach olimpijskich, w tańcu breaking, we wspinaczce, jeździe na deskorolce czy w rowerowym wyścigu przełajowym BMX-ów. To samo można powiedzieć o największych producentach sprzętu i strojów sportowych.

Publikacja: 10.12.2023 16:06

Nowe konkurencje olimpijskie szansą dla Adidasa

Foto: Bloomberg

Każda olimpiada jest ważnym terenem pokazania się gigantów wydających miliony na sponsorowanie sportowców, federacji i drużyn narodowych, także zaprezentowania się marketingowo. Świadom tego jest prezes Adidasa, Björn Gulden po głośnym konflikcie z artystą Ye, znanym wcześniej jako Kanye West, który zakończył produkcję bardzo dochodowej linii butów Yeezy.

Postawienie raczej na dyscypliny sportowe a nie na celebrytów jest istotą nowego planu Guldena, który przejął stery w Adidasie na początku roku i chce zmienić losy firmy. Największym sprawdzianem nowej polityki będzie olimpiada we Francji latem 2024.

—  Stara strategia polegała na skoncentrowaniu się na mniejszej liczbie dyscyplin. Ja uważam inaczej, chcę, by Adidas znalazł się w gronie mniej znanych dyscyplin i był bardziej widoczny. Skupienie się tylko na 4-5 największych dyscyplinach jest zbyt łatwe i szczerze mówiąc głupie — powiedział w wywiadzie udzielonym Reuterowi w centrali firmy w Herzogenaurach w Bawarii.

Sukces olimpijski jest obowiązkiem dla Adidasa, jeśli chce odzyskać rynek, który stracił na rzecz rywali w ostatnich 4 latach, oraz wynagrodzić inwestorów, którzy wiążą nadzieje z nowym prezesem. Akcje Adidasa, drugiej największej grupy na świecie pod względem udziału rynkowego, zyskały w tym roku ponad 50 proc., więcej niż Nike i Puma, po dwóch latach strat.

Adidas skupi się nadal na najważniejszych dziedzinach jak lekkoatletyka, ale będzie też kierować zespoły projektowe do pracy dla niszowych dyscyplin, będą powstawać takie pomysły jak np. buty do biegania. Taniec breakdance wywodzący się z hip-hopu ma też urok zwykłego ubrania i stylu życia, stwarza jednocześnie możliwość dotarcia do nowych odbiorców na kluczowych rynkach, np. w Chinach., gdzie ta nowa dyscyplina stała się popularna — stwierdził szef Adidasa. Jego firma podpisała w czerwcu kontrakt z Chinką Liu Qinqyi, znaną jako „"B-Girl 671”, numerem 1 wśród kobiet w tej dyscyplinie o ogromnej konkurencji.

Czytaj więcej

Igrzyska olimpijskie pretekstem do drastycznych decyzji w transporcie

Nike jest oficjalnym sponsorem federacji breakingu USA, Japonii i Korei, podpisała umowy z 20 sportowców. Puma zawarła podobną umowę z Chinką Qi Xiangyu.

Aby zainteresować młodszych widzów olimpiadą takie nowe dyscypliny jak: wspinaczka, jazda na deskorolce, wyścig przełajowy rowerów BMX, które pojawiły się w Tokio w 2021, będą też obecne w Paryżu. Trudno ocenić jak olimpiada wpływa na zakup strojów sportowych, igrzyska zapewniaj z pewnością reputację strojom jako nadającym się do wielkiego wyczynu.

Adidas podpisał w tym roku umowy z Kieranem Reilly, specem od BMX, brazylijską federacją łyżwiarstwa szybkiego, z polskim komitetem olimpijskim, choć ich obecność w Paryżu nie będzie tak duża, jak chciałby Adidas, ale umowy sponsorskie dotyczą kilku lat. — Olimpiada jest ważna do zaprezentowania nowej technologii tych marek w każdej dyscyplinie — uważa Boris Radondy zarządzający aktywami w firmie DNCA, która inwestuje w firmy sportowe.

Kerryn Foster, dyrektorka w Adidasie ds. dyscyplin specjalistycznych powiedziała, że „jako firma nadal inwestujemy coraz więcej w igrzyska olimpijskie, ale nie tylko w same zawody, także w ich przygotowanie”. Dla udziałowców, którzy poparli Jörga Guldena największą nadzieją jest to, że jego nowe podejście w firmie zapewni złoto.

Każda olimpiada jest ważnym terenem pokazania się gigantów wydających miliony na sponsorowanie sportowców, federacji i drużyn narodowych, także zaprezentowania się marketingowo. Świadom tego jest prezes Adidasa, Björn Gulden po głośnym konflikcie z artystą Ye, znanym wcześniej jako Kanye West, który zakończył produkcję bardzo dochodowej linii butów Yeezy.

Postawienie raczej na dyscypliny sportowe a nie na celebrytów jest istotą nowego planu Guldena, który przejął stery w Adidasie na początku roku i chce zmienić losy firmy. Największym sprawdzianem nowej polityki będzie olimpiada we Francji latem 2024.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii