Wielki problem producentów baterii do aut: Amerykanie mają zbyt duże ręce

Okazało się, że duże ręce Amerykanów to duży problem producentów baterii w USA przy organizowaniu fabryk.

Publikacja: 28.02.2023 14:50

Wielki problem producentów baterii do aut: Amerykanie mają zbyt duże ręce

Foto: Adobe Stock

Od pewnego czasu producenci wielu podzespołów do samochodów wracają z produkcją z Azji do USA. Dzieje się tak dzięki federalnym zachętom, które sprzyjają choćby przenoszeniu do Stanów Zjednoczonych produkcji akumulatorów dla samochodów elektrycznych. Jednak w USA producenci natrafiają na zaskakujące problemy, które utrudniają wykorzystanie nabytych w Azji doświadczeń przy organizacji produkcji.

Partner Tesli przy produkcji baterii, koncern Panasonic odkrył ciekawą rzecz – rozmiar ma znaczenie. W tym konkretnym wypadku chodzi o rozmiar dłoni, który w USA statystycznie jest większy niż w Chinach.

Czytaj więcej

Europejski bestseller aut elektrycznych w Europie to Tesla. Zaskakuje wicelider

– Brzmi to jak żart, ale tego rodzaju problemy były często spotykane na wczesnych etapach produkcji – mówił Wall Street Journal Yasuaki Takamoto kierujący działem akumulatorów EV w Panasonic.

Okazało się, że wielu azjatyckich urządzeń używanych przy produkcji baterii do aut nie da się wykorzystywać w USA z uwagi na to, że ręce Amerykanów są większe niż Azjatów (głównie Chińczyków). Oznaczało to zarówno trudności w manipulowaniu urządzeniami, jak i problemy z uzyskaniem odpowiedniej jakości produktów – np. najlżejszy kontakt z wilgocią może oznacza konieczność utylizacji całej partii produktu. Do tego dochodziły jeszcze bardziej standardowe problemy w postaci różnic w standardach BHP między USA a Chinami. W efekcie wiele urządzeń produkcyjnych trzeba było przeprojektować i dostosować do warunków amerykańskich.

Takamoto wyznał w rozmowie z WSJ, że skutkiem tych problemów były opóźnienia w zwiększaniu produkcji. I to opóźnienia rzędu roku czy dwóch. Podobne problemy napotykały inne firmy, które budowały fabryki baterii korzystając z chińskiego czy azjatyckiego know how. General Motors miało problemy w swojej fabryce wspólnej z koreańskim LG w Ohio, do czego przyznawała się jeszcze jesienią 2022 szefowa koncernu Mary Barra.

WSJ i Fortune zauważają z kolei, że wszyscy producenci chcący skorzystać z federalnych zachęt do reindustrializacji USA natykają się na jeszcze inny problem. Po latach wyprowadzania produkcji poza Stany Zjednoczone Ameryki Północnej w kraju tym brakuje firm budowlanych mających doświadczenie w budowaniu dużych zakładów produkcyjnych. W konsekwencji nim dojdzie do problemów ze zbyt dużymi rękami Amerykanów trzeba jeszcze liczyć się z opóźnieniami w budowie zakładów i liczyć się również z problemami z samą jakością budynków fabrycznych.

Od pewnego czasu producenci wielu podzespołów do samochodów wracają z produkcją z Azji do USA. Dzieje się tak dzięki federalnym zachętom, które sprzyjają choćby przenoszeniu do Stanów Zjednoczonych produkcji akumulatorów dla samochodów elektrycznych. Jednak w USA producenci natrafiają na zaskakujące problemy, które utrudniają wykorzystanie nabytych w Azji doświadczeń przy organizacji produkcji.

Partner Tesli przy produkcji baterii, koncern Panasonic odkrył ciekawą rzecz – rozmiar ma znaczenie. W tym konkretnym wypadku chodzi o rozmiar dłoni, który w USA statystycznie jest większy niż w Chinach.

Biznes
Polskie drony wojskowe trafią do Korei. Co krajowe firmy mogą sprzedać za granicą?
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom