W 2023 samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsze prognozy

W 2023 r. posiadacze samochodów będą je naprawiać i remontować, zamiast wymieniać na nowe.

Publikacja: 26.12.2022 21:00

W 2023 samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsze prognozy

Foto: Adobe Stock

W przyszłym roku samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsza prognoza platformy sprzedażowej Carsmile, do której dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada 10-procentowe podwyżki przy stabilnym kursie złotego lub nawet większe, jeśli polska waluta się osłabi.

To wywinduje i tak wysokie ceny aut: jak podał Instytut Samar, w listopadzie 2022 r. średnia cena samochodu wyjeżdżającego z salonu wynosiła 159,7 tys. zł i wzrosła r./r. o 14,4 proc. A gdy kupujący korzystali z kredytu, leasingu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana była w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny wzrost kosztu auta poszybował w rok średnio o jedną czwartą.

Czytaj więcej

W salonach więcej aut, za to klientów mniej

Wyhamuje popyt

Nieco lepiej będzie z zaopatrzeniem salonów: dzięki większej dostępności komponentów w przyszłym roku wzrośnie produkcja aut, co przełoży się na skrócenie oczekiwania na zamówiony u dilera pojazd do trzech–sześciu miesięcy z dziesięciu miesięcy (tyle trzeba było czekać na auto zamówione pod koniec sierpnia). Ale zaporowe ceny będą ograniczać popyt. Przyszłoroczne rejestracje aut osobowych mają sięgnąć zaledwie 410 tys., przy czym w prognozach odczuwa się pesymizm i dużą niepewność rynku. Ma to skłonić dilerów do sięgania po bonusy dla przyciągnięcia klientów, zwłaszcza indywidualnych.

Według Carsmile w salonach już widać stopniowy powrót rabatów. – Przynajmniej w okrojonej formie zobaczymy też wyprzedaż rocznika 2022. Ale spodziewam się, że w 2023 roku posiadacze aut będą je raczej naprawiać i remontować, niż wymieniać, więc będzie to dobry rok dla warsztatów – twierdzi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Za to prognozy na 2023 r. zakładają duży wzrost udziału w rynku samochodów czysto elektrycznych: do 4,5– –5 proc. z obecnych 2,3 proc.

Rynek z prądem

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) ich sprzedaż sięgnie 19 tys. dzięki większej ofercie (na 2023 r. zapowiedziano 20 premier) i dopłatom z programu „Mój elektryk”.

– Po nieznacznym wzroście instalowanych w 2022 r. stacji ładowania w 2023 r. oczekujemy wyraźnego skoku w rozwoju infrastruktury – zapowiada Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Mizerne perspektywy ma natomiast projekt polskiego e-auta Izera. Choć przed miesiącem wybrano Chińczyków do roli partnera zaplanowanej przez rząd inwestycji, to nie zapewniono jej finansowania. Budowę fabryki izery przesunięto dopiero na 2024 r.

W przyszłym roku samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsza prognoza platformy sprzedażowej Carsmile, do której dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada 10-procentowe podwyżki przy stabilnym kursie złotego lub nawet większe, jeśli polska waluta się osłabi.

To wywinduje i tak wysokie ceny aut: jak podał Instytut Samar, w listopadzie 2022 r. średnia cena samochodu wyjeżdżającego z salonu wynosiła 159,7 tys. zł i wzrosła r./r. o 14,4 proc. A gdy kupujący korzystali z kredytu, leasingu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana była w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny wzrost kosztu auta poszybował w rok średnio o jedną czwartą.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii