Co trzeciej firmy nie ma w sieci

Jeszcze gorzej jest na smartfonach i tabletach. Polskie firmy tracą klientów, bo nie doceniają aplikacji mobilnych

Publikacja: 31.10.2014 04:02

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanyc

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma.

Foto: Bloomberg

Wydaje się, że strona internetowa firmy to podstawa. Niestety, okazuje się, że ma ją tylko ?ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Jeszcze gorzej jest z posiadaniem mobilnej wersji strony, czyli jej dostępnością np. na tabletach i smartfonach. Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma. Nie lepiej jest z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. W działalności gospodarczej wykorzystuje je tylko ?16 proc. firm, co jest trzecim od końca wynikiem w UE.

– Spora część firm, choć zauważa fakt rosnącej w ogromnym tempie liczby smartfonów w rękach użytkowników, nie do końca rozumie, z czym się to wiąże – mówi Marcin Nowak z zarządu spółki Softhis, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej. Po prostu firmy nie odnotowały, że nie tylko najmłodsi konsumenci coraz częściej korzystają z sieci, ale i starsi klienci. Zresztą ci ostatni są zwykle bardziej zamożni.

– 11 mln Polaków korzysta z mobilnego internetu, a w ostatnim miesiącu 5 mln kupiło produkty i usługi za jego pomocą – wskazuje Piotr  Krawiec, prezes firmy z branży IT mGenerator.

Co ciekawe, nawet największe firmy ignorują taką możliwość dotarcia do klientów. Wśród nich także mniej niż co dziesiąta ma stronę mobilną. Przełom w korzystaniu z sieci szybciej dostrzegają sklepy internetowe. Co trzeci działa według mobilnych standardów. Ale dla porównania, w innych państwach Unii ten udział jest dwa razy większy.

– Mimo że aż 60 proc. komórek w Polsce to smartfony, tylko ułamek użytkowników kupuje mobilnie. Ale widzimy, że jeśli już Polacy dokonują transakcji ze smartfona lub tabletu, to dwukrotnie częściej w sklepach zagranicznych – mówi Ganna Yevtushenko z PayPal. To efekt większego wyboru sklepów z wersjami mobilnymi.

Technologiczna inwestycja nie jest aż tak wielka. Aplikacja to wydatek od kilku tysięcy złotych. Na mobilną stronę wystarczy kilkaset złotych.

Wydaje się, że strona internetowa firmy to podstawa. Niestety, okazuje się, że ma ją tylko ?ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Jeszcze gorzej jest z posiadaniem mobilnej wersji strony, czyli jej dostępnością np. na tabletach i smartfonach. Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma. Nie lepiej jest z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. W działalności gospodarczej wykorzystuje je tylko ?16 proc. firm, co jest trzecim od końca wynikiem w UE.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii