Silne wsparcie dzięki sprzedaży internetowej

Rosnąca popularność zakupów kanałami elektronicznymi jest solidnym bodźcem do rozwoju branży opakowań z papieru.

Publikacja: 16.12.2020 09:25

Wzrost popytu na opakowania papierowe ma związek z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji produk

Wzrost popytu na opakowania papierowe ma związek z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji produktów

Foto: DisobeyArt/shutterstock

Po krótkich turbulencjach sytuacja rynku opakowań z papieru w połowie tego roku wróciła do normy. Ostatnio zamówień jest nawet więcej niż przed rokiem, jednak pojawiły się kłopoty z dostępnością surowca. Producenci coraz mniej idą na ilość, a coraz więcej inwestują w jakość.

Według analityków rynek opakowań rośnie w tempie między 5 a 10 proc. rocznie, a obecnie jego wartość sięga około 46–48 mld zł. W tym około 36,4 proc. to opakowania z papieru. Główne trendy od lat są podobne, choć pierwsze miesiące roku, podobnie jak w niemal całej gospodarce, przyniosły sporo tymczasowych zawirowań.

Ceny rosną

– Wiosenny lockdown gospodarczy nie ominął producentów opakowań z papieru, ale nie był tak odczuwalny jak np. u producentów mebli czy firm związanych z motoryzacją, gdzie nieraz dochodziło do zamknięcia zakładów – wspomina Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich i ekspert rynku opakowań z tektury falistej. Jak dodaje, pojawiały się pojedyncze problemy w zakładach, a spowolnienie było odczuwalne jeszcze w maju czy kwietniu. – Jednak począwszy od lipca, udało się wrócić do poziomów produkcji podobnych jak przed rokiem. Dobra passa trwa w zasadzie do dzisiaj. Co więcej, od września dostrzegamy duży wzrost popytu na nasze produkty i usługi, co wiąże się z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji wszelkich produktów nawet pierwszej potrzeby – podkreśla Rogalka. Jego zdaniem szczególnie IV kwartał zapowiada się bardzo udanie pod względem podaży, ale gorzej z marżą. – Obecnie pojawiają się bowiem spore problemy z dostępnością surowca, tj. papieru. W Europie brakuje papieru do produkcji tektury. Jest to sytuacja przejściowa, jednak przekłada się na dynamiczny wzrost cen, który trwa już trzeci miesiąc z rzędu – analizuje Rogalka.

Procesy długoterminowe pozostają niezmienne mimo pandemii. – W ostatnich miesiącach na rynku opakowań widać mocne przyspieszenie trendów, które były silne już przed pandemią, w szczególności sprzedaży w kanałach elektronicznych i rosnący udział sprzedaży żywności poprzez e-commerce – komentuje Błażej Żarna, członek zarządu Equity Advisors. Dziś w wielu krajach Europy Zachodniej sprzedaż żywności przez internet stanowi już 10 proc. łącznej sprzedaży. – W Polsce do tego poziomu jednak jeszcze nieco brakuje, natomiast rozwój w tym kierunku popycha branżę do przemodelowania trendów w opakowaniach żywności – zauważa Żarna. W szczególności dotyczy to opakowań z papieru, które mogą zastępować tworzywa sztuczne. – Cały czas obserwujemy stopniowe wypieranie opakowań plastikowych przez papierowe w ramach działań proekologicznych. Takie procesy zostały zainicjowane kilka lat temu, a ostatnio tylko przyspieszają. To mocny impuls do rozwoju branży opakowań z papieru, w tym z tektury falistej – dodaje Rogalka. W działaniach tych chodzi o tworzenie opakowań z surowców nie tylko przetwarzanych, ale przede wszystkim produkowanych z surowców odnawialnych, a papier – produkowany z upraw leśnych – jest właśnie takim materiałem. Choć kierunek rozwoju rynku opakowań nie zmienia się – cały czas dążymy do ograniczenia zużycia plastiku, co powinno wspierać branżę opakowań z papieru – to struktura rynku opakowań jednak pozostaje stabilna. Jak tłumaczą eksperci, znacznie mocniej bowiem na rynek oddziałuje ogólny wzrost popytu na tego typu produkty, który możemy szacować na 5–10 proc. rocznie.

Cel: technologie

Chaos z pierwszych miesięcy roku nieco poprzekładał priorytety przedsiębiorców. – Można odnieść wrażenie, że w tym roku dzieje się nieco mniej w kwestiach związanych z ekologią czy recyklingiem, który praktycznie od zawsze miał ogromne znaczenie w opakowaniach papierowych – przyznaje Żarna. – Dziś uwaga konsumentów skupia się w nieco innym miejscu, natomiast jest to efekt krótkotrwały – dodaje. Według eksperta w średnim czy dłuższym terminie aspekty związane z ograniczaniem zużycia papieru, z bardziej ekonomicznym pakowaniem, zwiększaniem zastosowania recyklingu wrócą na swoją pozycję.

W tym roku, szczególnie w II kwartale, widać było istotny spadek transakcji fuzji i przejęć na rynku opakowań, co oczywiście było efektem niepewności związanej z pandemią i jej przewidywanego wpływu na gospodarkę. W II połowie roku transakcje ruszyły, choć wciąż jest ich mniej niż przed rokiem. – Znacznego wzrostu spodziewam się w przyszłym roku, m.in. w związku z restrukturyzacjami. Część firm pandemia dotknęła mocniej, np. przez ograniczenie konsumpcji – twierdzi Żarna. Akwizycji w rynku opakowań papierowych jest dziś nieco mniej niż w innych gałęziach gospodarki, jednak pewne przyspieszenie nastąpiło w III i IV kwartale bieżącego roku. – Z drugiej strony charakter transakcji fuzji czy przejęć zmienia się. W coraz mniejszym stopniu liczy się zwiększenie skali działalności, a w coraz większym firmy poszukują wzmocnień w obszarach technologii – analizuje ekspert Equity Advisors.

Ważniejsza od skali jest technologia

W branżę opakowań coraz częściej inwestują fundusze private equity. Przedsiębiorcy mają trudniejszy dostęp do kapitału na inwestycje, co może prowadzić do konsolidacji rynku.

Zdaniem ekspertów Equity Advisors przedsiębiorstwa z rynku opakowań dziś bardziej stawiają na doskonalenie oferty niż rozwój organiczny i właśnie temu coraz częściej służą transakcje fuzji czy przejęć. Rozwój technologii, doskonalenie linii produkcyjnych i cięcie kosztów są dziś bardziej potrzebny od wzrostu skali działalności.

Co ciekawe, dostęp do kapitału na inwestycje w szeroko pojętą ekologię staje się nieco trudniejszy, co będzie wymuszało na firmach wzrost aktywności związanej z fuzjami i przejęciami. Firmy będą się konsolidować, wzmacniać, żeby móc prowadzić tego rodzaju inwestycje.

W Polsce historycznie najwięcej transakcji fuzji i przejęć było realizowanych przez zagraniczne koncerny, graczy branżowych głównie z Europy Zachodniej. W ostatnich latach widać jednak rosnące zainteresowanie sektora finansowego. Kilka funduszy private equity jest bardzo aktywnych na rynku. Dziś takim podmiotom często łatwiej niż przedsiębiorstwom pozyskać kapitał i ich znaczenie w transakcjach fuzji i przejęć będzie rosnąć.

Z ostatnich większych transakcji na rynku opakowań warto wspomnieć o niedawnej sprzedaży przez koncern Sonoco spółki Sonoco Poland Packaging Services na rzecz Prairie Industries Holdings, należącego do amerykańskiego funduszu inwestycyjnego Halifax Group. Wartość transakcji to 120 mln dolarów. ?

Po krótkich turbulencjach sytuacja rynku opakowań z papieru w połowie tego roku wróciła do normy. Ostatnio zamówień jest nawet więcej niż przed rokiem, jednak pojawiły się kłopoty z dostępnością surowca. Producenci coraz mniej idą na ilość, a coraz więcej inwestują w jakość.

Według analityków rynek opakowań rośnie w tempie między 5 a 10 proc. rocznie, a obecnie jego wartość sięga około 46–48 mld zł. W tym około 36,4 proc. to opakowania z papieru. Główne trendy od lat są podobne, choć pierwsze miesiące roku, podobnie jak w niemal całej gospodarce, przyniosły sporo tymczasowych zawirowań.

Pozostało 90% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie