Jak wynika z badania „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener, spośród badanych firm 96 proc. posiada ubezpieczenie. Co druga ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. 37 proc. firm wykupiło wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenia, które są wymagane prawem (np. OC pojazdu), a 9 proc. korzysta z ubezpieczeń majątkowych. Właściciele małych firm najczęściej decydują się wyłącznie na ubezpieczenia obowiązkowe (48 proc.), a 66 proc. dużych firm (zatrudniających powyżej 50 pracowników) ma również ubezpieczenia dodatkowe.
Czytaj więcej
Ceny polis komunikacyjnego OC nominalnie idą w górę, choć mniej, niż wynikałoby to z ogólnej inflacji.
Najczęstszym rodzajem ubezpieczeń, jakie wykupują właściciele firm, jest OC związane z prowadzeniem działalności. Posiada je 82 proc. badanych. Na drugim miejscu znajduje się ubezpieczenie chroniące wyposażenie i maszyny, które posiada 7 na 10 firm. Polisę chroniącą budynki wykupuje 67 proc. przedsiębiorstw, a NNW dla pracowników 63 proc. Ubezpieczenie chroniące sprzęt elektroniczny posiada więcej niż co druga firma, a wśród największych firm ten rodzaj polisy posiadają je już 3 na 4. OC zawodowe wykupuje 51 proc. przedsiębiorstw, a ubezpieczenie chroniące rzeczy osób trzecich przyjęte do sprzedaży lub w celu wykonania usługi posiada 4 na 10 firm. Środki obrotowe chroni 31 proc., a wartości pieniężne 28 proc. przedsiębiorstw. 19 proc. korzysta także z pomocy prawnej w ramach ubezpieczenia.
Najważniejszym czynnikiem wyboru ubezpieczenia dla 76 proc. przedsiębiorców jest wysokość składki. Jednak warto zauważyć, że nie jest to jedyny aspekt – 7 na 10 firm zwraca uwagę również na zakres ubezpieczenia, czyli to, od jakich zdarzeń chroni polisa. Co druga firma decyduje o ubezpieczeniu, analizując sumę ubezpieczenia, czyli wysokość świadczeń, jakie może uzyskać w razie nieszczęśliwego zdarzenia. Nieco mniej istotnym czynnikiem w wyborze jest firma świadcząca ubezpieczenie (36 proc.).
Czytaj więcej
Ostro spadła sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem banków w 2022 r. W kanale bancassurance rozeszły się polisy o łącznej wartości 5,67 mld zł.