Aż 96 proc. firm w Polsce kupuje ubezpieczenia

Co druga firma w Polsce ma ubezpieczenia obowiązkowe i dodatkowe. Przy wyborze polisy dla 76 proc. przedsiębiorców decydująca jest wysokość składki, ale to nie jedyne kryterium.

Publikacja: 25.06.2023 06:46

Aż 96 proc. firm w Polsce kupuje ubezpieczenia

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener, spośród badanych firm 96 proc. posiada ubezpieczenie. Co druga ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. 37 proc. firm wykupiło wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenia, które są wymagane prawem (np. OC pojazdu), a 9 proc. korzysta z ubezpieczeń majątkowych. Właściciele małych firm najczęściej decydują się wyłącznie na ubezpieczenia obowiązkowe (48 proc.), a 66 proc. dużych firm (zatrudniających powyżej 50 pracowników) ma również ubezpieczenia dodatkowe.

Czytaj więcej

Drożeją najtańsze polisy OC

Najczęstszym rodzajem ubezpieczeń, jakie wykupują właściciele firm, jest OC związane z prowadzeniem działalności. Posiada je 82 proc. badanych. Na drugim miejscu znajduje się ubezpieczenie chroniące wyposażenie i maszyny, które posiada 7 na 10 firm. Polisę chroniącą budynki wykupuje 67 proc. przedsiębiorstw, a NNW dla pracowników 63 proc. Ubezpieczenie chroniące sprzęt elektroniczny posiada więcej niż co druga firma, a wśród największych firm ten rodzaj polisy posiadają je już 3 na 4. OC zawodowe wykupuje 51 proc. przedsiębiorstw, a ubezpieczenie chroniące rzeczy osób trzecich przyjęte do sprzedaży lub w celu wykonania usługi posiada 4 na 10 firm. Środki obrotowe chroni 31 proc., a wartości pieniężne 28 proc. przedsiębiorstw. 19 proc. korzysta także z pomocy prawnej w ramach ubezpieczenia.

Najważniejszym czynnikiem wyboru ubezpieczenia dla 76 proc. przedsiębiorców jest wysokość składki. Jednak warto zauważyć, że nie jest to jedyny aspekt – 7 na 10 firm zwraca uwagę również na zakres ubezpieczenia, czyli to, od jakich zdarzeń chroni polisa. Co druga firma decyduje o ubezpieczeniu, analizując sumę ubezpieczenia, czyli wysokość świadczeń, jakie może uzyskać w razie nieszczęśliwego zdarzenia. Nieco mniej istotnym czynnikiem w wyborze jest firma świadcząca ubezpieczenie (36 proc.).

Czytaj więcej

Mniej polis z banków

- Z naszego badania wynika też, że dużym autorytetem i zaufaniem przedsiębiorców cieszą się agenci ubezpieczeniowi. Dla co trzeciej firmy głównym czynnikiem przekonującym do wykupienia polisy jest propozycja ze strony zaufanego agenta. Co więcej, aż 41 proc. firm kieruje się ich sugestiami wybierając sumę ubezpieczenia. Wśród największych biznesów, pomoc doradcy jest kluczowa dla prawie co drugiego przedsiębiorcy. Agenci pełnią niezwykle ważną rolę w kształtowaniu ochrony ubezpieczeniowej wśród polskich MŚP – mówi Adam Dwulecki, prezes zarządu Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group.

Najbardziej przekonującymi czynnikami do wykupienia polisy są dla przedsiębiorców atrakcyjna cena i zakres ubezpieczeń – twierdzi tak kolejno 89 i 82 proc. badanych firm. Pomoc w razie wystąpienia szkody przekonałaby 8 na 10 przedsiębiorców. Szybkość procedowania przy ewentualnej szkodzie jest ważna dla 78 proc. badanych, a maksymalnie uproszczony proces zawierania umowy dla 63 proc. 59 proc. firm doceniłoby własnego opiekuna klienta, a 54 proc. wsparcie prawne w ramach polisy.

Jak wynika z badania „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener, spośród badanych firm 96 proc. posiada ubezpieczenie. Co druga ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. 37 proc. firm wykupiło wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenia, które są wymagane prawem (np. OC pojazdu), a 9 proc. korzysta z ubezpieczeń majątkowych. Właściciele małych firm najczęściej decydują się wyłącznie na ubezpieczenia obowiązkowe (48 proc.), a 66 proc. dużych firm (zatrudniających powyżej 50 pracowników) ma również ubezpieczenia dodatkowe.

Pozostało 82% artykułu
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę
Ubezpieczenia
Jazda bez OC to więcej niż lekkomyślność
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ubezpieczenia
Gdzie dobrze ubezpieczysz mieszkanie