Kryzys związany z epidemią koronawirusa dotknął wiele firm. Mimo wielu negatywnych konsekwencji z nim związanych Covid-19 stał się impulsem do technologicznych zmian. Przedsiębiorcy, by odnaleźć się w nowych warunkach, musieli postawić na innowacje, automatyzację i cyfryzację. O skali owej ewolucji świadczyć mogą badania IT9 i Siemensa, z których wynika, że na skutek pandemii i lockdownu co najmniej jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce będzie chciała w najbliższym czasie przenieść swoją działalność do internetu.
Kluczem innowacyjność
Łukasz Blichewicz, prezes grupy Assay, nie ma wątpliwości – odpowiedzią na pandemię oraz związany z nią kryzys gospodarczy okazała się technologia. – W okresie przymusowej izolacji dzięki nowym technologiom kontaktowaliśmy się ze sobą, robiliśmy zakupy, a dużą część wolnego czasu spędzaliśmy, korzystając z internetowych form rozrywki. Pandemia oraz ograniczenia z nią związane zmusiły nas do zmiany przyzwyczajeń i skorzystania z nowych możliwości – przekonuje.
Podobnie uważa Bartosz Sokoliński, dyrektor zarządzający ds. innowacji i technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Jak zaznacza, pandemia wymusiła na wielu podmiotach wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które w obliczu zamrożenia gospodarki okazały się koniecznością, niezbędną do dalszego funkcjonowania.
– Niezależnie od branży, biura zmuszone były szybko przejść na pracę zdalną, wykorzystując elektroniczny obieg dokumentów oraz narzędzia do zdalnej komunikacji i organizacji pracy. Nawet bardzo duże spółki musiały się przestawiać na nowy rodzaj pracy, znany do tej pory tylko w firmach technologicznych lub startupach. Przedsiębiorstwa opierające się na sprzedaży rozpoczęły wdrażanie rozwiązań z zakresu e-commerce, co często wiązało się z koniecznością całkowitego przeformułowania modeli biznesowych – wylicza Sokoliński.
ARP w tym trudnym okresie zaproponowała wsparcie dla takich przedsiębiorstw, umożliwiając rozwój biznesu internetowego (uruchomiono kampanię „Przenieś swoją firmę do internetu. Zarabiaj na e-handlu").