- Większość Polaków chciałoby pracować zdalnie jeden – dwa dni w tygodniu – wynika z badania firmy doradczej CBRE „Work from home survey". Deklarują tak trzy na cztery osoby.
- Resztę dni roboczych wolimy spędzać w biurze – mówią eksperci CBRE. - Mimo że wciąż wiele osób z powodu epidemii pracuje z domu lub zmianowo, to biura ani myślą odejść do lamusa. W Polsce powstaje 96 biurowców, z czego 89 zostanie oddanych do użytku przed końcem 2022 roku, najwięcej w Warszawie, Krakowie i Trójmieście. Dzięki temu przestrzeń biurowa w ciągu kilku najbliższych lat powiększy się o ponad 1,6 mln mkw.
Większe wymagania
- Sektor biurowy jest jednym z tych, które całkiem dobrze radzą sobie w aktualnej sytuacji. Oczywiście i on musi mierzyć się z konsekwencjami pandemii, takimi jak przesunięcia decyzji najemców, ale w ostatecznym rozrachunku wszystko pozostaje na plusie – ocenia cytowany w komunikacie Mikołaj Sznajder, dyrektor działu powierzchni biurowych w CBRE. - Zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie w stolicy i największych miastach regionalnych jest duże, dzięki czemu inwestorzy wciąż chętnie budują w Polsce. Również banki są zainteresowane kredytowaniem tych inwestycji, choć z nieco większymi obostrzeniami i ostrzejszą weryfikacją pewnych aspektów. Inwestorzy muszą mierzyć się również ze wzrostem wymagań w kwestii zabezpieczenia poziomu przednajmu, by dostać kredyt. Przed epidemią było to 30 proc., a dziś dochodzi do 50-60 proc.
W sumie w całym kraju jest już 11,09 mln mkw. powierzchni biurowej, z czego 5,58 mln mkw. w stolicy, a 5,50 mln mkw. w miastach regionalnych. - W budowie jest 96 nowoczesnych biurowców o łącznej powierzchni ponad 1,6 mln mkw. Z tego 41 będzie dostępnych już przed końcem tego roku, a kolejnych 48 w ciągu następnych dwóch lat – podaje CBRE.
Nie wszyscy chcą zdalnie
Zdaniem analityków tej firmy popyt na nowoczesną powierzchnię do pracy cały czas przewyższa podaż, dlatego inwestycje biurowe nie tracą na znaczeniu. - Ostatnie miesiące pracy zdalnej pokazały nam, jak ważna dla pracowników jest wspólna firmowa przestrzeń. Z przeprowadzonego przez CBRE badania „Work from home survey" wynika, że 75 proc. Polaków chciałoby pracować z domu jeden - dwa dni w tygodniu. Tylko 8 proc. rozciągnęłoby ten czas na więcej niż trzy dni w tygodniu, a 14 proc. ankietowanych mówi zdecydowane „nie" regularnej pracy zdalnej.