Certyfikat dostępności zmniejszy galerii składkę na PFRON

Widzimy wiele miejsca do tego, żeby usprawnić funkcjonowanie centrów handlowych pod kątem dostępności – mówiła w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Publikacja: 18.03.2021 20:15

Certyfikat dostępności zmniejszy galerii składkę na PFRON

Foto: materiały prasowe

W ramach programu Dostępność+ ministerstwo przyjrzało się barierom, jakie napotykają w centrach handlowych osoby z niepełnosprawnością, starsze czy też kobiety w ciąży. Skąd ten pomysł?

Każdy z nas chciałby w pełni uczestniczyć w życiu nie tylko zawodowym, ale też prywatnym. Centra handlowe są takimi miejscami, gdzie przenosi się bardzo często część naszego życia. Nie tylko robimy tam zakupy, ale też spotykamy się ze znajomymi czy spożywamy posiłki, więc chcemy w pełni skorzystać z tego, co jest dostępne w ramach centrów handlowych – niezależnie od tego, jakie mamy ograniczenia – ruchowe, słuchowe czy wzrokowe.

Jakie bariery w zakresie zapewnienia dostępności zidentyfikowano?

Przede wszystkim jako MFiPR wspólnie z Polską Radą Centrów Handlowych przygotowaliśmy poradnik, który wskazuje, jak usuwać bariery w dostępie do usług w sklepach i centrach handlowych. Elementem tego poradnika było badanie, w którym identyfikowano najczęstsze przeszkody i utrudnienia występujące w takich miejscach. Jako bariery osoby z niepełnosprawnościami wskazywały najczęściej mało dogodny dojazd transportem publicznym, toalety dla osób z niepełnosprawnością, które są zamykane na klucz, brak udogodnień technicznych oraz poczucie zagubienia. Oczywiście odpowiedzi były zróżnicowane w zależności od tego, z jakim rodzajem niepełnosprawności borykali się respondenci. Dla osób niedosłyszących utrudnieniem jest chociażby szum powodujący trudności ze zrozumieniem mowy. Wielu osobom przeszkadza również duża obecność świateł. Poczucie zagubienia jest większe u osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Osoby z niepełnosprawnością ruchu zwracały uwagę na bariery architektoniczne oraz na kwestie związane z dojazdem do centrum handlowego.

I jak na tle tych uwag wypadają polskie centra handlowe?

Przede wszystkim udało się zbadać, że centra handlowe starają się reagować na te ogólnie obserwowane tendencje co do najczęściej wybieranych form transportu do obiektów. Dostrzegany jest też progres jakości przestrzeni otaczającej nowe i poddawane remontom centra handlowe. Niemniej żaden z badanych obiektów nie dysponował rozwiązaniami ułatwiającymi odnalezienie wejść osobom z niepełnosprawnością wzroku. W wielu obiektach wejścia te znajdowały się w pobliżu placów czy ciągów pieszych o dużej szerokości, które mogą utrudniać orientację. Jest więc to obszar wymagający większej uwagi w zakresie zapewnienia dostępności. Widzimy wiele miejsca do tego, żeby usprawnić funkcjonowanie centrów handlowych.

Czy będą zmiany przepisów w zakresie projektowania budynków uniwersalnych?

W tym momencie nie obowiązują żadne krajowe rozwiązania prawne dotyczące zapewnienia dostępności w obiektach handlowych. Dlatego też chociażby poprzez omawiany poradnik staramy się zasygnalizować, że kwestie dostępności powinny być elementem funkcjonowania takich miejsc i chcemy pokazywać najlepsze praktyki. Podchodząc natomiast szerzej do kwestii przepisów regulujących zapewnienie dostępności, należy zaznaczyć, że w 2019 r. do porządku prawnego wprowadzono w tym zakresie dwie bardzo ważne ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawę o dostępności cyfrowej. Oba te akty dotyczą obowiązków podmiotów publicznych w zakresie dostępności. Przewidziano w nich także mechanizmy promujące dostępność wśród podmiotów prywatnych. Jednym z nich jest chociażby certyfikacja dostępności. Podmioty chętne poddaniu się certyfikacji mogą przeprowadzić audyt. Uzyskany certyfikat będzie jasnym sygnałem dla rosnącej grupy osób ze szczególnymi potrzebami, że dany przedsiębiorca potrafi zapewnić im obsługę. Certyfikat w przyszłości będzie też uprawniać do obniżenia o 5 proc. składek na PFRON.

W ramach programu Dostępność+ ministerstwo przyjrzało się barierom, jakie napotykają w centrach handlowych osoby z niepełnosprawnością, starsze czy też kobiety w ciąży. Skąd ten pomysł?

Każdy z nas chciałby w pełni uczestniczyć w życiu nie tylko zawodowym, ale też prywatnym. Centra handlowe są takimi miejscami, gdzie przenosi się bardzo często część naszego życia. Nie tylko robimy tam zakupy, ale też spotykamy się ze znajomymi czy spożywamy posiłki, więc chcemy w pełni skorzystać z tego, co jest dostępne w ramach centrów handlowych – niezależnie od tego, jakie mamy ograniczenia – ruchowe, słuchowe czy wzrokowe.

Pozostało 83% artykułu
Nieruchomości
Osiedle przy Błoniach w Rumi coraz większe
Nieruchomości
ED Invest z nadzwyczajną dywidendą i planami ekspansji
Nieruchomości
Francuska Park. Rozrasta się katowickie osiedle Atalu
Nieruchomości
Stacja Kopernik w Częstochowie na zielonym świetle
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nieruchomości
Oportunistyczna transakcja GTC w Niemczech. Czas na mieszkania na wynajem