W Polsce jest 539 obiektów handlowych – centrów, parków i outletów (o powierzchni min. 5 tys. mkw.). Łącznie zajmują ok. 12 mln mkw. – podaje firma doradcza CBRE.
Najwięcej handlowych metrów jest w aglomeracji warszawskiej (ponad 1,7 mln mkw. GLA). Drugie miejsce zajmuje Górny Śląsk (ponad 1,17 mln mkw.). Trójmiasto oferuje 808,1 tys. mkw., Poznań – 736,7 tys. Wrocław – 723,7 tys., Kraków – 608 tys., Łódź – 511,3 tys. mkw., a Szczecin – 391,1 tys. mkw.
– Większość powierzchni handlowej skupiona jest w aglomeracjach. To 56 proc. podaży. Na przestrzeni lat zwiększał się i dalej zwiększa się udział podaży w małych i średnich miastach – zauważa Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Odejścia i debiuty
W 2020 r., jak podaje firma Colliers, oddano niemal 260 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych. To wynik zbliżony do 2019 r. W ub.r. powstało 21 obiektów, cztery zostały rozbudowane.
– Największe ukończone inwestycje to Park Handlowy Kujawia we Włocławku, Galeria Wiślanka w Żorach i Dekada Nysa – podaje Colliers. – Ubiegły rok przyniósł niewielki wzrost współczynnika pustostanów w centrach. Pod koniec sierpnia w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł 4,8 proc. w porównaniu z 4,1 proc. w grudniu 2019 r. Na wynajęcie czeka ok. 317 tys. mkw. GLA.