Sztaby kandydatów postawiły na sieć

Niecałe 3 mln zł wydano na reklamę telewizyjną w kampanii prezydenckiej. Budżety przyciągał internet – wynika z wstępnych danych zebranych przez „Rz".

Publikacja: 13.07.2020 21:00

Sztaby kandydatów postawiły na sieć

Foto: AFP

Komitety wyborcze największych partii politycznych w Polsce przy okazji wyborów parlamentarnych wydają po około 30 mln zł, z czego średnio około dwie trzecie na obecność w środkach masowego przekazu, czyli na reklamę w telewizji, radiu, internecie, prasie i na plakatach. W czasie wyborów prezydenckich łączne budżety najzamożniejszych komitetów są niższe. Dla przykładu, w 2015 r., jak wyliczyła Fundacja im. Stefana Batorego, pięciu głównych kandydatów na najwyższe stanowisko w państwie miało do dyspozycji 35,2 mln zł. Z tej sumy około 22,3 mln zł przeznaczone zostało właśnie na reklamę.

Ile wydano na promocję kandydatów, którzy w tym roku starli się o prezydencki fotel – zbiorczych danych na razie nie ma. Pierwsze dane wskazują, że – inaczej niż w 2015 roku, gdy na to medium postawiła najsilniej Magdalena Ogórek – komitety wyborcze największą część budżetów lokowały w internecie.

Tutaj płynęły pieniądze z KW Andrzeja Dudy, prawdopodobnego zwycięzcy wyborów. To, że internetowa kampania tego kandydata była dużo bardziej intensywna niż jego przeciwnika Rafała Trzaskowskiego, widać po danych z narzędzia Gemius AdReal, które uzyskaliśmy dzięki uprzejmości jednej z agencji mediowych. Od maja do 12 lipca kampanie Andrzeja Dudy wygenerowały 199,5 mln impresji, a Rafała Trzaskowskiego – 20,5 mln.

To, że sztab Dudy zdobywał „internety", kupując kampanie w sieci, widać także po danych z Biblioteki Reklam Facebooka. Komitet Wyborczy Kandydata na Prezydenta RP Andrzeja Dudy zaledwie w ciągu siedmiu ostatnich dni przeznaczył na kampanię na platformach należących do grupy Facebook około 155 tys. zł. Dla porównania Komitet Rafała Trzaskowskiego – około 61 tys. zł.

Według firmy badawczej Sotrender istotność internetu dla kampanii polityków można mierzyć także liczbą fanów ich profili. Największą ich liczbą w czerwcu mógł się pochwalić Andrzej Duda (ponad 722 tys., ale wzrost tylko o 2 proc. i spadek z miliona wcześniej). Drugą lokatę zajmował Robert Biedroń (596 tys.), a trzecią Szymon Hołownia (522 tys.). Profil Rafała Trzaskowskiego był na miejscu czwartym, ale za to odnotował największy przyrost fanów (o 27 proc., do 371 tys. w ciągu miesiąca).

Także dokładnych danych zbiorczych prezentujących wydatki sztabów kandydatów na prezydenta na reklamę w telewizji na razie brak. Szacunki mówią jednak, że sztaby wyborcze od maja do lipca wykupiły w głównych stacjach spoty za zaledwie 2,95 mln zł. Najwięcej w stacjach Polsatu, potem TVN, TVP i Pulsu. Prowadzący badania widowni telewizyjnej Nielsen podał nam, że w miniony weekend, wieńczący kampanię, sztab Dudy wydał na promocję w tym medium mniej więcej dwa razy tyle co sztab Trzaskowskiego.

Doradcy polityków najwyraźniej postawili na to, że walka o prezydenturę będzie i bez kupowania kampanii gorącym tematem. Dane Instytutu Monitorowania Mediów to potwierdzają. Relacje z udziałem Andrzeja Dudy w telewizji, radiu i prasie w ciągu dziesięciu dni przed drugą turą wyborów zajęły tyle miejsca, że by wykupić analogiczną reklamę, trzeba by wydać prawie 220 mln zł (cennikowo). W wypadku Rafała Trzaskowskiego – 44 mln zł.

Komitety wyborcze nie odpowiedziały w poniedziałek na pytania „Rz" o wydatki ogółem oraz na reklamę. Limit budżetu dla każdego wynosił 19,14 mln zł, a 80 proc. mogło trafić na „agitację".

Komitety wyborcze największych partii politycznych w Polsce przy okazji wyborów parlamentarnych wydają po około 30 mln zł, z czego średnio około dwie trzecie na obecność w środkach masowego przekazu, czyli na reklamę w telewizji, radiu, internecie, prasie i na plakatach. W czasie wyborów prezydenckich łączne budżety najzamożniejszych komitetów są niższe. Dla przykładu, w 2015 r., jak wyliczyła Fundacja im. Stefana Batorego, pięciu głównych kandydatów na najwyższe stanowisko w państwie miało do dyspozycji 35,2 mln zł. Z tej sumy około 22,3 mln zł przeznaczone zostało właśnie na reklamę.

Pozostało 82% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?