W przyszłym roku nadawcy telewizyjni i operatorzy dodatkowo zarobią

W przyszłym roku nadawcy telewizyjni i operatorzy będą mogli zacząć dodatkowo zarabiać – przekonują twórcy projektu realizowanego pod egidą KRRiT.

Aktualizacja: 06.10.2020 06:16 Publikacja: 05.10.2020 21:00

W przyszłym roku nadawcy telewizyjni i operatorzy dodatkowo zarobią

Foto: Adobe Stock

Operatorzy telekomunikacyjni i telewizje kablowe mogą wkrótce uzyskać nowe źródło przychodów, a nadawcy zyskać dodatkowe 1,87 mld zł (prawie 47 proc. więcej) z reklamy telewizyjnej – przekonywali eksperci Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Fundacji Piksel podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Wszystko, według nich, dzięki danym z domowych dekoderów płatnej telewizji o tym, co dokładnie konkretny widz ogląda na ekranie, i dopasowaniu do jego zainteresowań przekazów reklamowych.

Czytaj także: KRRIT: nowy panel badania mediów elektronicznych działa

Chodzi o połączenie efektu dwóch systemów: RPD (ang. return path data) i DAI (ang. dynamic ad insertion), czyli zbioru informacji płynących do dekoderów i dynamicznego serwowania spotów reklamowych dobranych do konkretnego widza.

– Jesteśmy gotowi do pomiaru i monitorowania zachowań abonentów i dawania im treści, których chcą – stwierdził Włodzimierz Zieliński, prezes Fundacji Piksel, z ramienia PIKE powołany do rady metodologicznej przedsięwzięcia realizowanego przy KRRiT.

Według ekspertów widzowie są znudzeni treścią programów i zmęczeni ilością kanałów telewizyjnych. Wynika to z tego, że nadawcy dokładali do tej pory kolejne kanały, aby upchnąć w nich więcej reklam, a nie po to, aby poprawić jakość i urozmaicić ofertę programową.

Według Marcina Grabowskiego, eksperta z KRRiT, dynamiczna wymiana reklam ma się przyczynić do rozwoju lokalnych produkcji i poprawy kondycji przedsiębiorstw.

Testy systemu RPD w wersji beta są w toku. – Chcemy je zakończyć z końcem roku – mówił Marcin Grabowski. Oceniał, że w drugim kwartale przyszłego roku do danych uzyskanych z dekoderów będzie można dodać profilowanie i „zacząć na tym zarabiać".

Nie jest przy tym pewne, jaki będzie jego początkowy zasięg. Eksperci przyznają przy tym, że do rozwiązania jest jeszcze sporo problemów, takich jak różnice w budowie i technicznych możliwościach dekoderów, zasady współpracy operatorów z nadawcami czy prawo. KRRiT dysponować ma ekspertyzą prawną, zgodnie z którą zgoda konsumenta na przetwarzanie danych z dekoderów i profilowanie nie będzie potrzebna. Tak czy inaczej, jeśli projekt się powiedzie, operator płatnej telewizji, czyli często i właściciel dekodera, zyska nowe źródło przychodu: wynagrodzenie za techniczną obsługę procesu pozyskiwania danych i podmiany reklamy. Jak duże ono może być, eksperci nie precyzują.

RPD i DAI to część jednoźródłowego badania mediów elektronicznych, nad którym KRRiT pracuje od miesięcy z rynkiem.

Operatorzy telekomunikacyjni i telewizje kablowe mogą wkrótce uzyskać nowe źródło przychodów, a nadawcy zyskać dodatkowe 1,87 mld zł (prawie 47 proc. więcej) z reklamy telewizyjnej – przekonywali eksperci Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Fundacji Piksel podczas konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Wszystko, według nich, dzięki danym z domowych dekoderów płatnej telewizji o tym, co dokładnie konkretny widz ogląda na ekranie, i dopasowaniu do jego zainteresowań przekazów reklamowych.

Pozostało 82% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?