MSL i Grupa Komunikacja Plus na czele tabeli zarobków

Firmy od public relations podsumował 2019 rok. Z obawami, ale i nadzieją patrzą w przyszłość.

Aktualizacja: 30.07.2020 06:59 Publikacja: 29.07.2020 21:00

MSL i Grupa Komunikacja Plus na czele tabeli zarobków

Foto: Bloomberg

Związek Firm Public Relations podsumował 2019 r. w branży. W tegorocznej edycji w rankingu podmiotów indywidualnych uczestniczyło 16 firm, a w rankingu grup – 6. Podobnie jak w poprzednich latach, także tym razem kryterium, które decydowało o pozycji agencji, był audytowany dochód z prowizji (ang. fee income), czyli przychód z tytułu opłat i prowizji od klientów agencji za jej własne usługi.

W kategorii firm indywidualnych pierwsze miejsce przypadło agencji MSL z ubiegłorocznym dochodem 18,26 mln zł (wzrost o 0,1 proc. rok do roku). Do głównych klientów MSL należeli m.in. technologiczni giganci, tacy jak Netflix czy Huawei, ale także linie lotnicze Emirates czy Procter & Gamble. Drugie miejsce w tej samej klasyfikacji należało do agencji Hill+Knowlton Strategies, która zarobiła 11,35 mln zł (wzrost o 16,7 proc. w porównaniu z 2018 r.). Także wśród klientów tej agencji był w ub.r. Huawei, a oprócz chińskiego koncernu do głównych zleceniodawców agencji należały Biedronka, Boeing czy Facebook. Trzecia lokata przypadła w udziale 38 Content Communication, która zarobiła 9 mln zł, mając w portfolio klientów, takich jak m.in. Ministerstwo Cyfryzacji. Wszystkie trzy wymienione firmy awansowały o jedno miejsce w rankingu. Przed rokiem numerem jeden byli Partner of Promotion, których zabrakło w zestawieniu.

Z kolei w klasyfikacji grup w rankingu za 2019 r. pierwsze miejsce zajmuje Grupa Komunikacja Plus, której zarobek wyniósł nieco ponad 19 mln zł. W minionym roku do jej głównych klientów należały firmy, takie jak Amazon, 3M czy Skanska. Na drugim miejscu wylądował ubiegłoroczny zwycięzca – Grupa Walk (15,2 mln zł) obsługująca m.in. Adamed czy Wedla. Na trzecim ponownie jest 38 Group z około 11,3 mln zł.

Łączny wynik za 2019 r. uczestników tej edycji wyniósł 132,6 mln zł, o 8,5 proc. mniej niż przed rokiem. To nie oznacza jednak, że był to rok dla całej branży PR słabszy niż poprzedni. Spadek można wiązać z innym składem uczestników rankingu.

Pytanie, jak będzie w kolejnym roku, bo szefowie agencji PR nie ukrywają, że i je dotknęła pandemia. Zdaniem Bartłomieja Kędzierskiego, partnera zarządzającego w Made in PR, wielu firmom nie uda się zrealizować planów na ten i przyszły rok. Michał Olbrychowski, szef Cohn & Wolfe, jest zdania, że jeśli nie będzie kolejnego lockdownu, to agencje, które mają zdrowy portfel klientów i szeroką ekspertyzę, zanotują zwyżki w 2020 r. Sebastian Stępak, prezes MSL, podkreśla, że 2019 r. był rokiem dużych zmian, które sprawiły, że rentowność firmy obniżyła się. – Wierzymy, że redukcja zysku pozwoli nam utrzymać pozycję największej firmy PR w Polsce w nadchodzących latach – mówi.

Związek Firm Public Relations podsumował 2019 r. w branży. W tegorocznej edycji w rankingu podmiotów indywidualnych uczestniczyło 16 firm, a w rankingu grup – 6. Podobnie jak w poprzednich latach, także tym razem kryterium, które decydowało o pozycji agencji, był audytowany dochód z prowizji (ang. fee income), czyli przychód z tytułu opłat i prowizji od klientów agencji za jej własne usługi.

W kategorii firm indywidualnych pierwsze miejsce przypadło agencji MSL z ubiegłorocznym dochodem 18,26 mln zł (wzrost o 0,1 proc. rok do roku). Do głównych klientów MSL należeli m.in. technologiczni giganci, tacy jak Netflix czy Huawei, ale także linie lotnicze Emirates czy Procter & Gamble. Drugie miejsce w tej samej klasyfikacji należało do agencji Hill+Knowlton Strategies, która zarobiła 11,35 mln zł (wzrost o 16,7 proc. w porównaniu z 2018 r.). Także wśród klientów tej agencji był w ub.r. Huawei, a oprócz chińskiego koncernu do głównych zleceniodawców agencji należały Biedronka, Boeing czy Facebook. Trzecia lokata przypadła w udziale 38 Content Communication, która zarobiła 9 mln zł, mając w portfolio klientów, takich jak m.in. Ministerstwo Cyfryzacji. Wszystkie trzy wymienione firmy awansowały o jedno miejsce w rankingu. Przed rokiem numerem jeden byli Partner of Promotion, których zabrakło w zestawieniu.

Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?