Allegro: spektakularny debiut, potem drastyczna przecena

Najpierw spektakularny debiut, potem drastyczna przecena – oto pierwsze tygodnie spółki na parkiecie. Dla jej biznesu ważne są losy InPostu. Kto go kupi?

Aktualizacja: 20.11.2020 06:01 Publikacja: 19.11.2020 21:00

Allegro: spektakularny debiut, potem drastyczna przecena

Foto: materiały prasowe

W czwartek indeksy na warszawskiej giełdzie spadały. Po południu WIG20 tracił 1 proc., a na wartości zyskiwała tylko jedna firma z tego indeksu: Allegro. Jej kurs, przy wysokim obrocie, rósł o ponad 4 proc., podczas gdy wcześniej aż siedem sesji Allegro zakończyło spadkiem notowań. Czwartkowy wzrost pozwolił jednak odrobić tylko nikłą część wcześniejszych strat. Od zeszłego poniedziałku (wtedy na rynek trafiła informacja o szczepionce Pfizera) kapitalizacja handlowego giganta stopniała o jedną czwartą. Teraz sięga 70 mld zł i jest o ponad 60 proc. wyższa niż wycena w niedawnej ofercie publicznej.

Do kogo trafi InPost

Obserwowana w ostatnich dniach wyprzedaż akcji Allegro była pokłosiem szerszej przeceny beneficjentów Covidu. Informacją, która pogłębiła wyprzedaż, były też doniesienia z ostatnich dni dotyczące niepewnych losów InPostu. Na rynku pojawiły się informacje, jakoby zainteresowany przejęciem tego aktywa był Amazon, który coraz mocniej przymierza się do wejścia na nasz rynek. Jak informował „Puls Biznesu", Amazon i InPost zaczęły już współpracę operacyjną w zakresie dostaw zakupów do paczkomatów polskiej firmy.

– Nie komentujemy pogłosek – ucina Magda Węglewska, rzeczniczka Amazona, zapytana, czy firma rzeczywiście jest zainteresowana przejęciem InPostu. O komentarz poprosiliśmy też Advent, fundusz, który jest właścicielem tego aktywa. Tu odpowiedź była identyczna.

Również samo Allegro nabrało wody w usta. Potwierdza tylko, że ma prawo pierwokupu InPostu. Za niespełna tydzień opublikuje wyniki za trzeci kwartał i być może przy tej okazji zarząd zabierze głos w kwestii planowanych inwestycji. Na rynku pojawiła się informacja, jakoby alternatywą dla zakupu InPostu była budowa własnego odpowiednika paczkomatów przez giełdową spółkę.

W całej sprawie jest dużo znaków zapytania. Nie wiadomo na przykład, jak do ewentualnej sprzedaży ma się zawarta niedawno przez Allegro i InPost umowa przedłużająca na siedem lat współpracę dotyczącą usług paczkomatowych.

Eksperci o transakcji

– Jeśli chodzi o prawdopodobieństwo skorzystania przez Allegro z prawa pierwokupu InPostu, to zależy to od wyceny InPostu, ryzyko emisji nie jest wykluczone. Trzeba jednak pamiętać, że Allegro generuje dużo gotówki, więc płatności może rozłożyć na kilka lat, a przecież nie musi przejmować całej spółki – komentuje Paweł Szpigiel, ekspert BM mBanku. Dodaje, że jeśli chodzi o ewentualną budowę własnej sieci, to miałoby to sens w kwestii kosztów (koszt paczkomatu eksperci szacują na ok. 100 tys. zł).

– Zbudowanie całej sieci w szybkim tempie jest, moim zdaniem, bardzo trudne i pamiętajmy, że w tym biznesie bardzo ważny jest dobór lokalizacji. Możemy mówić, że własne paczkomaty Allegro mogą na początek tylko uzupełnić sieć zewnętrznych – mówi Szpigiel. Zwraca też uwagę, że informacje od Allegro mogą być elementem większej strategii negocjacyjnej zakupu InPostu.

Z jednej strony, rezygnując z zakupu InPostu, Allegro poniesie ryzyko zmiany warunków handlowych przez nowego właściciela. Z drugiej, nie brak opinii, że zakup InPostu nie jest dobrym rozwiązaniem, bo posiadanie własnej infrastruktury wiąże się z koniecznością ponoszenia stałych kosztów. Eksperci zwracają uwagę, że na rynku istnieje coraz szersza opcja dostaw, wskazując np. sieć sklepów Żabka, których do końca tego roku ma być już 7 tys.

Kluczową kwestią jest cena InPostu. Mówi się o kwocie 9 mld zł, ale nikt oficjalnie jej nie potwierdził. Byłby to duży wydatek, nawet dla takiego giganta jak Allegro.

W czwartek indeksy na warszawskiej giełdzie spadały. Po południu WIG20 tracił 1 proc., a na wartości zyskiwała tylko jedna firma z tego indeksu: Allegro. Jej kurs, przy wysokim obrocie, rósł o ponad 4 proc., podczas gdy wcześniej aż siedem sesji Allegro zakończyło spadkiem notowań. Czwartkowy wzrost pozwolił jednak odrobić tylko nikłą część wcześniejszych strat. Od zeszłego poniedziałku (wtedy na rynek trafiła informacja o szczepionce Pfizera) kapitalizacja handlowego giganta stopniała o jedną czwartą. Teraz sięga 70 mld zł i jest o ponad 60 proc. wyższa niż wycena w niedawnej ofercie publicznej.

Pozostało 83% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?