Agora podnosi prognozy dla rynku reklamy i ceny. "Spółki skarbu państwa wydają mniej"

Grupa z Gazetą Wyborczą, Radiem Zet i kinami Helios po wyborach zapowiadała tłuste lata. Teraz podnosi założenia dla rynku reklamy w Polsce, ale ostrzega, że w gospodarce nie jest kolorowo, a spółki skarbu państwa tną budżety. Sama podnosi ceny.

Publikacja: 14.08.2024 14:28

Agora podnosi prognozy dla rynku reklamy i ceny. "Spółki skarbu państwa wydają mniej"

Foto: AdobeStock

Zarząd Agory, właściciela firmy reklamy zewnętrznej AMS, sieci kin Helios, grupy radiowej z Radiem Zet na czele i „Gazety Wyborczej” podniósł dziś założenia dla rynku reklamowego w Polsce i podtrzymał strategiczne cele holdingu do 2026 r. Obserwuje obniżenie wydatków reklamowych przez spółki skarbu państwa. Aby poprawiać wyniki finansowe podnosi ceny produktów.  W górę poszły we wtorek ceny pakietów reklamowych w radiach, a widzowie kin będą płacić więcej za bilety. Wcześniej grupa wycofała się z promocji kierowanej do nabywców subskrypcji cyfrowych treści „GW”.

Agora prognozuje 6-8-proc. wzrost rynku reklamy

- Zdecydowaliśmy się podnieść założenia dla rynku reklamy w Polsce z przedziału 5-7 proc. do 6-8 proc. – powiedział dziś podczas telekonferencji z dziennikarzami i analitykami Bartosz Hojka, prezes Agory podsumowując wyniki firmy za drugi kwartał i pierwsze półrocze br.

Według szacunków zarządu grupy w drugim kwartale br. rynek reklamy w Polsce urósł rok do roku o 9 proc. do 3,33 mld zł. To nieco wolniej niż w pierwszym kwartale (11 proc. rok do roku).

Najmocniej urosły nakłady na reklamę zewnętrzną (inaczej outdoor) oraz internetową: odpowiednio o 20,5 proc. i 13 proc. – szacuje Agora.

- Szczególnie pozytywnie zaskoczyła reklama zewnętrzna, która urosła o ponad 20 proc. i miała najwyższą dynamikę wśród segmentów całego rynku. W segmencie internetowym beneficjentami wzrostu są gracze globalni. Jeśli chodzi o graczy krajowych, portale horyzontalne, to wyniki są zbliżone do ubiegłego roku – powiedział Hojka.

Wydatki na reklamę w telewizji powiększyły się o 5,5 proc., w radio o 6 proc., a w kinach o 2 proc. Natomiast w magazynach i dziennikach obniżyły się odpowiednio o 18,5 proc. i 15 proc.

W sumie w całym pierwszym półroczu budżety reklamowe były wyższe o 10 proc. niż rok wcześniej i sięgnęły 6,15 mld zł – podała giełdowa grupa medialna.

Spółki skarbu państwa wydają mniej na reklamę

Agora podniosła oczekiwania dla rynku reklamy ponieważ dynamika rynku reklamowego, zarówno w pierwszym jak i w drugim kwartale 2024 r. była lepsza od oczekiwań. Podkreśla jednak, że niepewność geopolityczna, oraz co do tempa wzrostu gospodarczego i inflacji oraz kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw obarcza jej szacunki większym błędem niż okresach o większej przewidywalności.

Spodziewa się obecnie, że wydatki na reklamę w telewizji urosną w br. o 4-6 proc., w internecie o 7-10 proc., w radiu o 4-7 proc., w reklamie zewnętrznej 10-15 proc., w kinie o 9-14 proc.. Natomiast zarząd Agory obniżył założenia dla segmentu prasowego i uważa, że wpływy reklamowe spadną w nim w br. o 11-8 proc.

- Bardzo mocno ograniczyły w ogóle wydatki spółki skarbu państwa, które były liderem rynku reklamowego w tym segmencie. Wydawały więcej niż wynosił udział tego segmentu w rynku reklamowym. Zapewne trend ten dotknie i „Gazety Wyborczej”. W drugim kwartale (u Agory – red.) tego nie widać i nasze wyniki są lepsze od rynkowych – powiedział Hojka.

Wcześniej szef Agory w kontekście zmian na arenie politycznej kraju wyrażał nadzieję, że po latach chudych grupę czekają lata tłuste, a po wyborach parlamentarnych w 2023 r, że spółki skarbu państwa ponownie zaczną reklamować się w mediach Agory.

Grupa Eurozet goni RMF FM. Stabilne kilka procent

Ostatnie walne zgromadzenie akcjonariuszy Agory poszerzyło zarząd kolejnej kadencji o dwie osoby: Agnieszkę Siuzdak-Zyga (odpowiada za Gazeta.pl) i Macieja Strzeleckiego (szef Eurozetu, nadawcy Radia Zet, który należy do Agory już 100 proc.).

- Mamy śmiałe plany na najbliższe lata tej kadencji – powiedział Hojka. Pytany o szczegóły przywołał cele średnioterminowej strategii do roku 2026 i nie wykluczył, ze grupa poda prognozy.

Jednym z celów Agory w tej perspektywie jest wyprzedzenie Grupy RMF FM na radiowym rynku. - Są miesiące, w którym Grupa Eurozet dysponuje ofertą numer jeden i o ułamki procenta wysuwa się na prowadzenie przed grupę RMF – powiedział Maciej Strzelecki .

Ceny reklam stacji grupy poszły w tym roku w górę. We wtorek zapowiedziano kolejną podwyżkę o około 4 proc. w porównaniu z obowiązującymi wcześniej cenami. - Na rynku reklamy radiowej jest b. dobra koniunktura. Naturalną konsekwencją jest podnoszenie cen, co powinno przełożyć się na szybszą dynamikę przychodów – zapowiada Strzelecki.

- Wydaje się, że rynek reklamy radiowej będzie rósł w sposób stabilny o kilka procent w ciągu kolejnych lat. Spodziewamy się, że cyfrowe audio będzie rosło na znaczeniu, a tym samym rynek reklamy cyfrowej audio. W tych obszarach jesteśmy mocno obecni. Tok FM ciągle notuje wzrost subskrypcji, nasze stacje są dostępne w streamingu, Tuba FM próbuje rozszerzać ofertę. Mamy ambicję próbować kolejnych projektów w obszarze Digital audio – mówił zaś pytany o wyzwania na radiowym rynku.

W II kw. br. zyski radiostacji Agory były niższe niż rok wcześniej za sprawą wydatków na marketing i reklamę tego biznesu. Dzięki nim stacje mają zdobyć więcej słuchaczy.

- Słuchalność rośnie właściwie od przejęcia kontroli, każda kolejna kampania posuwa nas do przodu, a wyniki są najwyższe od blisko 10 lat – powiedział Strzelecki.

- Synergie przychodowe nadal nie są w pełni zrealizowane. Synergie kosztowe są możliwe do realizowania do przejęcia 100 proc. Dotyczą łączenia systemów, siedzib, to zadania wymagające przygotowania i wydaje się, że będziemy je konsumować przez kolejnych kilka lat - dodawał.

W komentarzu do sprawozdania półrocznego zarząd Agory zapowiedział większą aktywność marketingową także w wypadku innych segmentów, których pozycję chce odbudowywać.

Rynek kinowy w 2024: widzów nie przybędzie, ceny biletów w górę

 Segmentem, w którym Agora podnosi ceny są także kina. - W III kw. będą państwo mogli zaobserwować wzrosty cen biletów. Będzie to efekt opóźniony, a zmiany będą miały charakter pełzający, a nie skokowy – powiedział Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa i członek zarządu Agory.

W II kwartale do kin w Polsce poszło około 8,5 mln widzów, o 4,5 proc. mniej niż przed rokiem. Zarząd Agory podtrzymał, że w całym 2024 r. frekwencja może być zbliżona do tej z 2023 r.

Do kin Helios poszło w tym czasie 1,9 mln widzów, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Jagiełło powtórzył to, co mówił w rozmowie z nami: trzeci kwartał powinien być ostatnim w którym widoczny będzie efekt strajków aktorów w Hollywood, czyli przestoju w produkcji i zmian w harmonogramie premier.

- Mamy nadzieję, że w IV kw. braki frekwencyjne nie będą już tak widoczne – powiedział Tomasz Jagiełło.

Internetowe nadzieje

Także nabywcy subskrypcji cyfrowych wydań „Gazety Wyborczej” płacą w br. więcej. - Wzrost przychodów z subskrypcji cyfrowych wynika z wyższego ARPU – podał Wojciech Bartkowiak odpowiedzialny m.in. za tę część biznesu Agory.

Taka jest nasza celowa polityka w ostatnich kwartałach. W większym stopniu chcemy monetyzować użytkownika – mówił, dodając, że wzrost ARPU jest dwucyfrowy.

- Pod koniec ub.r. mieliśmy rodzaj oferty skierowanej do użytkowników pakietu premium i mogli okresowo podzielić się kontem z jedną osobą i rzeczywiści tę ofertę myśmy ograniczyli. Część osób obdarowanych sama zdecydowała się prawdopodobnie skorzystać z oferty - wyjaśniał.

Wyzwaniem dla zarządu Agory jest powrót na ścieżkę wzrostu w segmencie reklamy internetowej. To przede wszystkim domena portalu Gazeta.pl. - Zakładamy, że rynek internetowy będzie rósł o małych kilka procent, bo po pandemii pieniądze wróciły do innych segmentów – mówiła Agnieszka Siuzdak-Zyga.

Jak powiedziała Gazeta.pl notuje spadek przychodów z reklamy programatycznej, ale przychody e-commerce rosną. - Uważamy, że pozycja 4. portalu w Polsce to atut, który można wykorzystać do realizacji strategicznych kierunków rozwoju grupy - dodała.

Zyski Agory wyższe o prognoz biur

W II kwartale 2024 r. Grupa Agory miała ogółem 337,5 mln zł przychodu, o 3,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Urosły jej wpływy z reklamy, działalności gastronomicznej (którą chce sprzedać) oraz biznesu filmowego Next Film. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA, pod MSSF16) grupy miał poziom 57 mln zł (plus 27 proc. rok do roku), a zysk operacyjny 12,5 mln zł (wobec 0,7 mln zł zarobku rok wcześniej. Mimo tych wzrostów grupa miała 8,1 mln zł straty netto. Wywołały ją niekorzystne różnice kursowe i nowa wycena opcji put, którą mają mniejszościowi udziałowcy Heliosa. Strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej – 12,3 mln zł.

Wynik EBITDA i zysk operacyjny były wyższe niż spodziewali się analitycy. Strata netto mniejsza.

Po publikacji sprawozdania kurs akcji Agory rośnie na warszawskiej giełdzie o 4-5 proc. do 10,62 zł.

Zarząd Agory, właściciela firmy reklamy zewnętrznej AMS, sieci kin Helios, grupy radiowej z Radiem Zet na czele i „Gazety Wyborczej” podniósł dziś założenia dla rynku reklamowego w Polsce i podtrzymał strategiczne cele holdingu do 2026 r. Obserwuje obniżenie wydatków reklamowych przez spółki skarbu państwa. Aby poprawiać wyniki finansowe podnosi ceny produktów.  W górę poszły we wtorek ceny pakietów reklamowych w radiach, a widzowie kin będą płacić więcej za bilety. Wcześniej grupa wycofała się z promocji kierowanej do nabywców subskrypcji cyfrowych treści „GW”.

Pozostało 93% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?