Biznes chce być bliżej
Szacuje się, że już ponad 60 proc. Polaków w wieku 16–65 lat zetknęło się z pojęciem e-sportu, a co czwarty przynajmniej raz kupił jakiś produkt bądź usługę związaną z tą dyscypliną. Napędem dla tego sektora stały się sukcesy polskich zawodników z drużyny Virtus.Pro i narodziny gwiazd na miarę Roberta Lewandowskiego w piłce nożnej czy Adama Małysza w skokach narciarskich, w tym m.in. Marcina „Jankosa” Jankowskiego czy Jarosława Jarząbkowskiego (znanego jako „pashaBiceps”).
Kropką nad i było powstanie w 2017 r. Polskiej Ligi E-sportowej (udziały w niej mają gwiazdy, np. były polski koszykarz Marcin Gortat czy popularny piosenkarz Dawid Podsiadło, a wartość rynkowa PLE może w br. osiągnąć ok. 20 mln zł), czy kolejne sukcesy organizowanych przez ESL w Katowicach prestiżowych turniejów Intel Extreme Masters (tegoroczny finał IEM oglądało rekordowe dla tej imprezy 1,12 mln osób).
Wielki biznes nie mógł tego fenomenu nie zauważyć. W 2021 r. na sponsoring e-sportu przeznaczono 31,8 mln zł. To o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksperci spodziewają się, że w 2022 r. wzrost będzie podobny. Pieniądze płyną m.in. od spółek Skarbu Państwa: PGE, Orlenu czy PKO BP. Ale potencjał marketingowy tej dyscypliny dostrzegły też Sokołów, Grupa Santander (w br. ogłosiła zawarcie wieloletniej umowy, dzięki której została głównym sponsorem League of Legends European Championship), MediaMarkt (kilka dni temu zorganizował w jednym ze swoich sklepów turniej w „Forza 5”) czy Alior Bank. Ten ostatni na październikowym Poznań Game Arena stworzył specjalną strefę dla graczy – odwiedzający mieli możliwość założenia konta i wystąpienia o wydanie unikatowej karty z wizerunkiem postaci z gry „League of Legends”. – Staramy się być tam, gdzie są gracze. E-sport to bardzo dynamiczna dziedzina, w której z roku na rok przybywa fanów – tłumaczy Małgorzata Tomasikiewicz, dyrektor departamentu produktów depozytowych w Alior Banku.
Wielki potencjał
Boom w e-sporcie to woda na młyn dla producentów m.in. komputerów. Sprzęt dla graczy jest lukratywną i rosnącą niszą. A jak wyjaśnia Łukasz Łopuszyński, szef Acer Polska, nasz kraj jest jednym z mocniejszych rynków w Europie, jeśli chodzi o gaming.
Rozwój elektronicznego sportu to także impuls dla innowacji. Jakub Hrostek ze Startup Poland zauważa, że wraz z corocznymi rekordowymi wzrostami e-sportu rośnie też zapotrzebowanie na nowe rozwiązania technologiczne. – Przykładem jest prowadzący ekspansję zagraniczną polski start-up inStreamly, który za pośrednictwem swoich rozwiązań pomaga monetyzować pracę streamerów. Pojawia się mnóstwo rozwiązań wykorzystujących technologię blockchain, których nie brakuje w branży e-sportowej – wskazuje Hrostek.
Koniunkturę wyczuli też bukmacherzy. STS zakłady na e-rozgrywki wprowadził do oferty już osiem lat temu. – Regularnie rozszerzamy liczbę zakładów o kolejne turnieje oraz o transmisje tych wydarzeń. Widzimy w tej dziedzinie duży potencjał – mówi Mateusz Juroszek, prezes STS.