Rynek gier nie przestanie rosnąć. Wartość przebije dużą granicę

W 2022 r. po raz pierwszy wartość globalnego rynku gier przebije granicę 200 mld dol., a liczba graczy przekroczy trzy miliardy.

Publikacja: 29.05.2022 23:35

Rynek gier nie przestanie rosnąć. Wartość przebije dużą granicę

Foto: materiały prasowe

Średnioroczna dynamika rynku gier w latach 2020–2024 r. to prawie 6 proc. – wynika z raportu Newzoo.

– Nasza branża cały czas rośnie i już dawno wyprzedziła inne gałęzie rynku rozrywki, jak np. film, książka czy muzyka. A nowe technologie które wchodzą na rynek, jak VR i AR, dają kolejne możliwości wzrostu – mówi Paweł Czapla, prezes studia Plot Twist.

To dobre wiadomości dla branży. Gorsze są natomiast takie, że na spektakularne wzrosty, takie jak po wybuchu pandemii, nie ma już co liczyć. Dobrze obrazują to dane Sensor Tower dotyczące spadku wydatków na gry mobilne za I kwartał 2022 r. na tle wysokiej zeszłorocznej bazy. Nie zmienia to jednak faktu, że gry mobilne nadal dominują na rynku i w kolejnych latach ten trend się nie zmieni.

Jakie trendy widać obecnie w branży? – Dwa najważniejsze to rozwój cloud gamingu i modeli subskrypcyjnych. Cloud gaming pozwala na granie w nowe produkcje bez inwestycji w drogi sprzęt PC. Jeżeli do tych usług dostosowane zostaną modele biznesowe i gracz będzie miał dostęp do ogromnej biblioteki gier, to tradycyjne modele sprzedażowe mogą tracić na znaczeniu – uważa Jakub Radkowski, członek zarządu Different Tales.

Wtóruje mu Michał Gembicki z zarządu Klabatera: – Przebojem na rynek gier wdziera się sprzedaż w modelu subskrypcyjnym. Pionierem jest tu oczywiście Microsoft ze swoim programem Gamepass, ale konsekwentnie podążają za nim pozostali giganci branży – mówi. Kolejni producenci i wydawcy ogłaszają swoje odpowiedniki gier dostępnych w abonamencie. Do wyścigu w tym segmencie dołączają też duzi gracze spoza branży: Amazon i Netflix.

– Najbliższe lata przyniosą ogromne zmiany w modelu nabywania gier premium i mogą być dla branży gier wideo premium tym, czym był wzrost serwisów streamingowych dla branży dystrybucji filmowej – uważa Gembicki.

Zwraca też uwagę na coraz mocniej widoczny trend konsolidacji. Powstają ogromne grupy producencko-wydawnicze, których modelem wzrostu są systematyczne akwizycje. W Europie taką grupę tworzy między innymi Embracer. Aktywny na tym polu jest również chiński Tencent, a w Stanach Zjednoczonych rynek wokół swojej platformy poprzez spektakularne akwizycje konsoliduje koncern Microsoft.

Średnioroczna dynamika rynku gier w latach 2020–2024 r. to prawie 6 proc. – wynika z raportu Newzoo.

– Nasza branża cały czas rośnie i już dawno wyprzedziła inne gałęzie rynku rozrywki, jak np. film, książka czy muzyka. A nowe technologie które wchodzą na rynek, jak VR i AR, dają kolejne możliwości wzrostu – mówi Paweł Czapla, prezes studia Plot Twist.

Pozostało 82% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?