Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Grupy Żabka, dyrektorka zarządzająca Żabka International, konkretnie wskazała, że najważniejsze cechy dobrego lidera to gotowość na zmiany, odwaga i empatia.
Lech Gałkowski, członek zarządu Santander Bank Polska kierujący pionem bankowości biznesowej i korporacyjnej, uważa, że lider w tym, co robi, musi być autentyczny, wiarygodny, spójny. – Musi też super się komunikować i musi przede wszystkim wiedzieć, że jego główną rolą jest to, że ma pomagać swoim zespołom w rozwoju – wskazał Lech Gałkowski.
Jakub Kłoczewiak, COO Allegro, za najważniejszy wyznacznik lidera uznał rozwój. – Lider, który rzeczywiście odnosi sukces w biznesie, to ktoś, kto widzi w ludziach i w sobie samym postęp i rozwija ekipę we właściwym kierunku, dając szansę na awanse, na zdobywanie nowych kompetencji – powiedział.
Jakie zmiany w otoczeniu biznesowym, których jesteśmy świadkami, najsilniej wpływają dziś na kształt przywództwa? Dyskusja dotyczyła takich obszarów, jak odpowiedź na transformację technologiczną czy zmiany społeczne, takie jak wejście na rynek pracy osób z pokolenia Z. – Oczywiście zawsze w społeczeństwie były różnice pokoleniowe, natomiast w tej chwili widać różnicę w wartościach. Jeśli chodzi o mnie, o moje pokolenie, to nas cechowała koncentracja na biznesie, na rezultatach, staranie się, by robić wszystko jak najlepiej. Dzisiaj młode osoby mówią, że dla nich cechą numer dwa dobrego szefa jest empatia. W ich ocenie jest to ktoś, kto nie tylko dba o rezultaty, ale też troszczy się o nich, ich rozwój oraz dba o środowisko – wymieniała Anna Grabowska.
Zdaniem Lecha Gałkowskiego „młodzi ludzie są bardzo podobni do nas”. – Oni są trochę odważniejsi, mówią nam trochę więcej prawdy, więc nasze komunikaty muszą być jeszcze prostsze, musimy wyostrzyć te takie bardzo proste prawdy, które są najważniejsze w przywództwie, czyli właśnie wiarygodność, to, żeby oni wiedzieli, o co nam chodzi. Bardzo ważna jest zatem także intencja. Ważne jest to, żeby liderzy bardzo jasno określali, o co im chodzi, po co my w ogóle to wszystko robimy, i wtedy, mam poczucie, że młodzi ludzie chętnie słuchają, rozumieją, chętnie wchodzą w nowe rzeczy – tłumaczył członek zarządu Santander Bank Polska.
Anna Grabowska dodała, że ważny jest też „walk the talk”. – Czyli nie tylko to, co lider mówi, co komunikuje, ale też co i jak robi. Według mnie autentyczny lider przekazuje swoje intencje i prawdziwe motywacje poprzez swoje rzeczywiste działania, a nie tylko przy pomocy komunikacji werbalnej – powiedziała.