Auchan podaje, że niskie obroty i niesprzyjające warunki wynajmu spowodowały znaczne straty w tych lokalizacjach. Pomimo wysiłków zespołów osiągnięcie trwałej rentowności dla tych dwóch sklepów okazało się niemożliwe.
Niedawno swój biznes oparty na hipermarketach sprzedało także Tesco, pozbywając się 301 sklepów na rzecz dyskontowej sieci Netto. Z danych Euromonitor International wynika, że w całym 2019 r. sprzedaż w hipermarketach spadła 2,2 proc., zaś prognozy na 2020 r. to 2,4 proc. spadku. Liczba hipermarketów także zaczyna spadać i choć póki co mowa tylko o kilku rocznie to jednak zmiana trendu jest dla polskiego rynku znacząca. Hipermarkety przebojem podbijały rynek od lat 90., ale czas ich dominacji dawno się skończył i podobny trend widać też w innych krajach. Niemniej w Polsce odwrót od dużych powierzchni na rzecz sklepów mniejszych i średnich jest szczególnie mocno zauważalny.
- Pomimo inflacji sprzedaż za pośrednictwem hipermarketów nie rośnie. Ponieważ hipermarkety zwykle znajdują się na obrzeżach miast, konsumenci zaczynają wybierać częstsze, ale mniejsze zakupy w sklepach położonych blisko domu lub pracy – podaje Euromonitor w komentarzu do danych. Oczywiście nowe prawo ograniczające niedzielny handel także robi swoje, nawet duży tłok w sobotę nie spowoduje odrobienia strat. Tym bardziej, ze zmasowana akcja promocyjna dyskontów spowodowała, że w inne dni tygodnia coraz więcej klientów robi zakupy właśnie w takich sklepach.
Pandemia i masowe zakupy konsumentów zmieniły sytuację na chwilę, duże sklepy mają coraz trudniej. Informując o podjętej decyzji Auchan Retail Polska podkreśla jednocześnie, że zadba o każdego z pracowników zatrudnionych w obu zamykanych sklepach. Procesowi będą towarzyszyć indywidualne rozmowy z poszczególnymi pracownikami, podczas których przedstawione zostaną możliwości i dalsze perspektywy.
- Decyzja o zamknięciu nierentownych sklepów jest skomplikowana i trudna dla nas wszystkich. Na tym etapie priorytetem naszych działań jest wsparcie pracowników zamykanych sklepów, którym, w miarę możliwości, zaoferujemy alternatywne stanowiska pracy w okolicznych sklepach należących do naszej sieci – powiedział Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska. - Musimy natomiast pamiętać, że w perspektywie długoterminowej koncentrujemy się na zapewnieniu trwałej rentowności wszystkich sklepów, tak aby realizować założoną przez nas strategię Auchan 2022. Dzięki temu jesteśmy w stanie bronić siły nabywczej polskich konsumentów i pozostać liderem niskich cen na polskim rynku - dodaje.