Plastik staje się wrogiem publicznym

Kilkanaście dużych firm – sieci sklepów oraz producentów – zawiązuje Polski Pakt Plastikowy. Chcą zmieniać sposób używania tworzyw sztucznych.

Aktualizacja: 09.09.2020 21:15 Publikacja: 09.09.2020 21:00

Plastik staje się wrogiem publicznym

Foto: Adobe Stock

Projekt powołany jest w ramach globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur. Szczegóły inicjatywy mają być ogłoszone w czwartek, ale wiadomo, że tworzą ją firmy takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour, Danone, Kaufland, LPP, Nestlé, Santander czy Unilever. To na obecnym etapie rozwoju projektu kilkanaście firm, ale tylko one odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych obecnie na nasz rynek. Trzy główne cele to eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Czytaj także: Producenci zapłacą za swoje plastikowe opakowania

Są to cele wyznaczone już w unijnej dyrektywie, ale dopóki Polska nie uchwali ustawy, firmy robią w tym kierunku więcej, niż muszą.

– Dyrektywa wyznaczyła konkretne cele, łącznie z koniecznością osiągnięcia konkretnych poziomów recyklingu i recyklatów w produktach – mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. – Podatek od plastiku grozi Polsce ogromnymi opłatami, bo im mniej plastiku w Polsce odzyskamy, tym większy podatek zapłacimy. Tu raczej mało jest przestrzeni dla CSR, a potrzeba twardych rozwiązań, ustaw, które muszą zostać wreszcie napisane – dodaje.

Firmy handlowe już dużo robią na tym polu. Zalando zrezygnowało np. z wykorzystywania plastikowych wypełnień w przesyłkach wysyłanych do klientów. Sieci sklepów też są aktywne. – We wszystkich sklepach prowadzimy selektywną zbiórkę odpadów – do recyklingu i odzysku trafia 90 proc. odpadów wytworzonych w związku z działalnością operacyjną sklepów – m.in. folia, makulatura, odpady bio. W 2019 r. w sklepach i centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu ponad 250 tys. ton makulatury, ponad 7,4 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych i ponad 2 tony opakowań z drewna – wylicza Karolina Gromke, starsza specjalistka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka. – Ponadto staramy się już na poziomie tworzenia opakowań naszych marek własnych stosować zasady ekoprojektowania, które mają na celu ograniczenie zużycia plastiku – dodaje. Carrefour wprowadza w pierwszym sklepie test sprzedaży kosmetyków do opakowań przyniesionych przez klientów – w efekcie zużycie plastiku spada, a klient płaci 15 proc. mniej.

– Dążymy do tego, aby do 2025 r. 100 proc. plastikowych opakowań produktów marek własnych było możliwe do recyklingu. Podejmujemy także działania, aby zredukować zużycie plastiku w opakowaniach jednostkowych i zbiorczych produktów marek Lidla o 20 proc. Aby to osiągnąć, pracujemy systematycznie już dzisiaj – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. Sieć również jako pierwsza wprowadziła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu eliminuje się opakowania. – W tym roku w sklepach pojawiły się także woreczki wielokrotnego użytku na owoce oraz warzywa. Decydując się na ich zakup, klienci mają możliwość zrezygnowania z tzw. zrywek i tym samym włączenia się w redukcję wykorzystania plastiku – dodaje.

Projekt powołany jest w ramach globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur. Szczegóły inicjatywy mają być ogłoszone w czwartek, ale wiadomo, że tworzą ją firmy takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour, Danone, Kaufland, LPP, Nestlé, Santander czy Unilever. To na obecnym etapie rozwoju projektu kilkanaście firm, ale tylko one odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych obecnie na nasz rynek. Trzy główne cele to eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Pozostało 80% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd