UOKiK sprawdza sklepy. Na celowniku Eurocash

W już kolejnym postępowaniu Urząd sprawdza czy handlowcy nie pobierają dodatkowych opłat od producentów.

Aktualizacja: 05.10.2020 12:51 Publikacja: 05.10.2020 12:43

UOKiK sprawdza sklepy. Na celowniku Eurocash

Foto: Adobe Stock

Eurocash to handlowy gigant, prowadzący hurtową i detaliczną sprzedaż artykułów spożywczych i codziennego użytku. Firma właścicielem największej w Polsce sieci hurtowni cas&carry i organizatorem licznych sieci franczyzowych sklepów, m.in.: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep.

Po postępowaniach prowadzonych wobec Biedronki i szeregu innych sieci handlowych, w ramach, których badane są warunku współpracy handlu z dostawcami, teraz przyszła pora na tę Eurocash.

Zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudziły umowy zawierane z dostawcami produktów do tych sklepów. Są oni zobowiązani do ponoszenia szeregu dodatkowych opłat za usługi, które według umowy powinien świadczyć dla nich Eurocash.

- Spółka Eurocash, pomimo naszego wezwania, nie przedstawiła żadnych rozliczeń i raportów dotyczących realizacji szeregu usług, za które pobierała pieniądze. Co więcej, część z nich może w ogóle nie być wykonywana. Dotyczy to np. organizowania przez Eurocash szkoleń dla sklepów - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny

W innych zakwestionowanych przypadkach, nawet jeśli usługa określona w umowie jest wykonywana, Eurocash nie przedstawił dostawcom żadnych informacji o jej kosztach i rezultatach. To oznacza, że kontrahenci spółki nie wiedzą, czy usługi, za które płacą, są realizowane rzetelnie i ile w rzeczywistości kosztują. Przykładem są opłaty za edukowanie franczyzobiorców o produktach z oferty dostawcy.

Ponadto część odpłatnych działań i tak byłaby realizowana przez Eurocash ze względu na interes gospodarczy tego przedsiębiorcy. Tak jest m.in. ze sprawowaniem nadzoru nad zamówieniami przez sklepy wchodzące w skład danej sieci handlowej.

- Jeden z głównych celów ustawy o przewadze kontraktowej to walka z opłatami półkowymi, czyli nieuzasadnionymi opłatami pobieranymi od dostawców przez sieci handlowe. Mamy podejrzenie, że tak właśnie jest w przypadku Eurocash. Wiele usług może być tylko pozornie świadczona na korzyść dostawców, a ich prawdziwym celem jest obniżenie wynagrodzenia kontrahentów. To niedopuszczalne działanie, dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko spółce. Za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi jej kara do 3 proc. rocznego obrotu – mówi Tomasz Chróstny.

Eurocash to handlowy gigant, prowadzący hurtową i detaliczną sprzedaż artykułów spożywczych i codziennego użytku. Firma właścicielem największej w Polsce sieci hurtowni cas&carry i organizatorem licznych sieci franczyzowych sklepów, m.in.: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep.

Po postępowaniach prowadzonych wobec Biedronki i szeregu innych sieci handlowych, w ramach, których badane są warunku współpracy handlu z dostawcami, teraz przyszła pora na tę Eurocash.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd