Polacy już nie patrzą na znane marki. Wolą te drugie

Dzięki cenom niższym o 20–30 proc. marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek. 35 proc. konsumentów ocenia ich jakość tak samo jak produktów renomowanych wytwórców.

Publikacja: 27.10.2023 03:00

Marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek

Marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek

Foto: Adobe Stock

Marki własne w ujęciu wartościowym odpowiadają już za 22 proc. naszych wydatków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze, ilościowo zaś ich znaczenie w koszykach zakupowych jest jeszcze większe. To efekt niższych cen i ich rosnącej popularności, w efekcie w niektórych kategoriach są już rynkowymi liderami, co potwierdzają dane GfK – An NIQ Company tylko dla „Rzeczpospolitej”.

Produkty marki własnej Biedronki – Nasze Smaki – są najczęściej kupowane w kategorii dań gotowych. Podobnie jest z inną marką własną tej samej sieci – Go Vege, która jest najbardziej popularna, jeśli chodzi o roślinne zamienniki mięsa i nabiału – wymienia ją wśród kupowanych 20 proc. osób. Świetnie radzi sobie także Kraina Mięs (Biedronka) i Kraina Wędlin (Biedronka), które plasują się w pierwszej piątce, po które najczęściej sięgają polscy konsumenci, gdy mówimy o mięsie i rybach i mają po 12 oraz 17 proc. wskazań. W czołówce jest także Pikok z oferty Lidla z 8 proc. wskazań.

– Są jednak kategorie, w których marki własne nie są częstym wyborem. Są to przede wszystkim napoje gorące, napoje alkoholowe i bezalkoholowe, słodycze czy środki do prania. Niska popularność marek własnych w tych grupach asortymentowych to efekt na razie niskiej znajomości tych produktów i tych marek – mówi Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company. – Natomiast wyniki marek własnych w innych kategoriach pokazują, że jest dla nich duży potencjał i sieci detaliczne powinny inwestować w ich promocję i komunikację – dodaje. Firma podaje, że udział prywatnych marek sieci detalicznych rośnie niemal we wszystkich kategoriach produktowych i konsumenci coraz chętniej po nie sięgają. Produkty te są konkurencyjne nie tylko pod względem ceny, ale także jakości. Z badań NIQ wynika bowiem, że 35 proc. konsumentów ocenia ich jakość na tym samym poziomie jak produktów brandowych.

– Warto jednak podkreślić, że duże znaczenie w zakupach ma stosunek emocjonalny konsumentów do artykułów poszczególnych marek. Marki własne z natury są mniej rozpoznawalne, na co w dużej mierze wpływa brak komunikacji i reklamy. Są jednak pewnie wyjątki – wyjaśnia Barbara Lewicka.

Produkty marki własnej stanowią w Polsce blisko ponad połowę asortymentu, jest ich łącznie około 130. Nieustannie pracujemy nad uatrakcyjnieniem ich – w ciągu najbliższych miesięcy klienci będą mogli nabyć produkty w odświeżonych markach, a połączenie wielu z nich pod wspólnymi brandami sprawi, że zakupy będą jeszcze łatwiejsze – mówi Łukasz Janota, kierownik działu wsparcia zarządzania kategoriami w Aldi. – Widzimy zwiększone zainteresowanie markami własnymi. Sprzedaż tego asortymentu w październiku 2023 roku była o 21 proc. wyższa niż przed rokiem – dodaje.

– Od początku naszej działalności marki własne stanowią istotną część oferty sklepów. W asortymencie jest ich około 200, w ramach oferty stałej oraz akcyjnej. W każdej grupie produktowej zapewniamy artykuły marek własnych – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. – Nieustannie poszerzamy asortyment marek własnych, wkład w ich budowanie mają polscy dostawcy, którzy w dużej mierze pomagają nam je tworzyć – dodaje.

Marki własne w ujęciu wartościowym odpowiadają już za 22 proc. naszych wydatków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze, ilościowo zaś ich znaczenie w koszykach zakupowych jest jeszcze większe. To efekt niższych cen i ich rosnącej popularności, w efekcie w niektórych kategoriach są już rynkowymi liderami, co potwierdzają dane GfK – An NIQ Company tylko dla „Rzeczpospolitej”.

Produkty marki własnej Biedronki – Nasze Smaki – są najczęściej kupowane w kategorii dań gotowych. Podobnie jest z inną marką własną tej samej sieci – Go Vege, która jest najbardziej popularna, jeśli chodzi o roślinne zamienniki mięsa i nabiału – wymienia ją wśród kupowanych 20 proc. osób. Świetnie radzi sobie także Kraina Mięs (Biedronka) i Kraina Wędlin (Biedronka), które plasują się w pierwszej piątce, po które najczęściej sięgają polscy konsumenci, gdy mówimy o mięsie i rybach i mają po 12 oraz 17 proc. wskazań. W czołówce jest także Pikok z oferty Lidla z 8 proc. wskazań.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd