Dino też chce mieć stacje paliw jak Auchan, Intermarché czy Carrefour

W paliwa będą się mogli zaopatrywać klienci kolejnych sklepów. Obecnie własne stacje benzynowe mają Auchan, Intermarché czy Carrefour. Dla sieci to tylko jedna z usług dodatkowych, ale jednak bardzo atrakcyjna dla klientów.

Publikacja: 26.10.2023 03:00

O planach sieci Dino związanych z uruchamianiem stacji paliw mówiło się od kilku lat.

O planach sieci Dino związanych z uruchamianiem stacji paliw mówiło się od kilku lat.

Foto: Adobe Stock

O planach sieci Dino związanych z uruchamianiem stacji paliw mówiło się w branży handlowej co najmniej od kilku lat. Teraz wygląda na to, że są one zdecydowanie bliższe realizacji. Portal Wiadomości Handlowe podał, że spółka córka Dino Oil złożyła już do Urzędu Regulacji Energetyki pismo o udzielenie koncesji na obrót paliwami ciekłymi i uzyskała ją po trzech miesiącach. Zgodnie z decyzją wydaną 16 maja 2023 r. spółka Dino Oil może zaś prowadzić obrót paliwami ciekłymi na zasadzie pośrednictwa w sprzedaży przy wykorzystaniu kart paliwowych emitowanych przez Orlen.

Serwis podaje, że Dino Oil może sprzedawać oleje napędowe przy wykorzystaniu stacji paliw ciekłych w miejscowości Łobez przy ulicy Drawskiej 41, gdzie w czerwcu 2020 r. sieć handlowa Dino otworzyła piąte centrum dystrybucyjne. Firma nie odpowiedziała na pytania „Rzeczpospolitej” związane z tym projektem.

Rynek ma potencjał

– Plany Dino nie są zaskoczeniem, firma wcześniej skupiała się na klonowaniu swojego modelu i uruchamiała taśmowo kolejne sklepy. Teraz ewidentnie stara się biznes dywersyfikować. Niedawno słyszeliśmy o planach związanych z e-commerce czy rynkiem drogeryjnym, teraz o stacjach paliw – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. – Przewagą Dino są lokalizacje. Miejsca, w których firma ma sklepy, wydają się niekoniecznie atrakcyjne dla koncernów paliwowych. Teraz może się to okazać magnesem dla lokalnej społeczności. Stacji paliwowych nie ma w tych miejscach zbyt wielu, teraz może być to kolejnym plusem – dodaje.

Czytaj więcej

Dino chce przejąć drogerię internetową. Jest wniosek do UOKiK

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego na koniec 2022 r. przy sklepach działało 171 stacji paliw, wobec 178 rok wcześniej. Nie jest to jednak efekt spadku zainteresowania tym segmentem, lecz ostatecznym wycofaniem się z polskiego rynku firmy Tesco, która operowała na znacznej liczbie stacji paliw przy swoich sklepach. Nowy właściciel sklepów nie przejął z nimi stacji paliw i trafiły one do innych operatorów. Tym samym ogólna liczba stacji przy tego typu obiektach handlowych się zmniejszyła.

Rynek ma zdecydowanie duże perspektywy rozwoju. – Sieci sklepowe, choć stanowią niewielki procent w całym rynku stacji paliw, to jednak, poprzez ofertę atrakcyjnych cen, sprzedają duże ilości paliw i tym samym ich udział w rynku sprzedaży detalicznej paliw jest znaczący – podaje POPiHN w swoim raporcie. – Liderem w tej grupie operatorów jest nadal Intermarché, które zapowiedziało dalsze inwestycje w nowe obiekty. Stany posiadania utrzymała sieć Carrefour oraz E.Leclerc, a Auchan nawet nieco, bo o trzy stacje, swój stan powiększył – dodaje. Branżowi eksperci podkreślają przewagę sieci handlowych inwestujących w taką ofertę, dla których stacje paliw są po prostu usługą dodatkową. – Chodzi o przyciągniecie ludzi do sklepu, by zrobili zakupy. To generuje marże i jest źródłem zysku dla sklepów. Paliwa mogą mieć minimalny narzut cenowy, w sumie i tak wszystko się sieciom opłaca – mówi jeden z analityków.

Sieci z prądem

Dlatego firmy wciąż ofertę rozwijają. W całym kraju funkcjonuje 69 stacji paliw Intermarché, co sprawia, że w rankingu przysklepowych stacji benzynowych ta marka jest zdecydowanym liderem. I wciąż uruchamia kolejne punkty. – Pierwsza połowa bieżącego roku, mimo wielu wyzwań dla przedsiębiorców, takich jak ciągła presja kosztowa, inflacja, konieczność ponoszenia większych nakładów na inwestycje i spadający popyt w budownictwie, była dla nas udanym okresem – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów. – Osiągnęliśmy satysfakcjonujące zwyżki sprzedaży przez sieć Intermarché oraz zwiększyliśmy udziały Bricomarché w rynku. Optymistycznie patrzymy na dalsze perspektywy wzrostu Grupy Muszkieterów, mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – dodaje.

Sieci handlowe patrzą już dalej i są zainteresowane także stacjami ładowania aut elektrycznych. Lidl ma plan wybudowania kolejnych 65 przy swoich sklepach. Nowe punkty mają powstać w 12 miastach.

W styczniu tego roku także Kaufland ogłosił konkurs na montaż i uruchomienie aż 94 stacji. Z kolei do końca przyszłego roku przy 600 wybranych sklepach sieci Biedronka pojawi się aż 1,8 tys. punktów ładowania aut elektrycznych.

Zmiany na rynku. Bezobsługowe sklepy Orlenu

Sieć Dino interesują stacje paliwowe, Orlen zaś chce mocniej iść w ofertę handlową w swoich placówkach.

Orlen ogłosił przetarg na koncept samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla podstawowych produktów spożywczych. W lokale bez pracowników inwestuje już wiele firm handlowych. Koncern zbierał oferty dotyczące przygotowania analizy rynku, by zebrać informacje o dostępnych na rynku innowacyjnych rozwiązań dla małoformatowych obiektów sprzedaży. – Zakres zapytania dotyczy usługi dostarczenia i operacyjnej obsługi konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG sieci Orlen – podał koncern.

Podkreślił, że aby bezpiecznie rozwijać koncepty handlowe, funkcjonujące poza stacjami paliw, zainteresowany jest przetestowaniem konceptu samoobsługowych punktów sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG, czyli sklepu oferującego zakupy bez udziału sprzedawcy.

Sklepy bezobsługowe to oferta, która podbija polski rynek już od kilku lat. 

O planach sieci Dino związanych z uruchamianiem stacji paliw mówiło się w branży handlowej co najmniej od kilku lat. Teraz wygląda na to, że są one zdecydowanie bliższe realizacji. Portal Wiadomości Handlowe podał, że spółka córka Dino Oil złożyła już do Urzędu Regulacji Energetyki pismo o udzielenie koncesji na obrót paliwami ciekłymi i uzyskała ją po trzech miesiącach. Zgodnie z decyzją wydaną 16 maja 2023 r. spółka Dino Oil może zaś prowadzić obrót paliwami ciekłymi na zasadzie pośrednictwa w sprzedaży przy wykorzystaniu kart paliwowych emitowanych przez Orlen.

Pozostało 88% artykułu
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
USA uderzają w Temu i Shein. Paczki z Chin będą droższe