W tym roku Dzień Dziecka będzie skromny

Co drugi Polak chce z tej okazji kupić najmłodszym prezent. Największa grupa planuje jednak dać gotówkę. Szaleństw zakupowych nie widać.

Publikacja: 29.05.2023 03:00

W tym roku Dzień Dziecka będzie skromny

Foto: Adobe Stock

1 czerwca to stały punkt w kalendarzu sieci handlowych, ponieważ z tej okazji zawsze planowane są przez Polaków dodatkowe wydatki. Z badania UCE Research dla Grupy SkipWish wynika, że 21,9 proc. Polaków chce z tej okazji wydać 50–100 zł, a 26,6 proc. planuje zamiast prezentu dać po prostu gotówkę.

– To jest dość zaskakujące, ponieważ od wielu lat Polacy głównie wskazywali na zabawki, słodycze i drobną elektronikę – mówi Maciej Tygielski, współautor badania z Grupy SkipWish. – Może to świadczyć o tym, że rodacy widzą, że za środki, za które mogliby kupić dany prezent, niezbyt wiele kupią, a więc decyzję zakupową cedują na obdarowanych. Tym samym pozbywając się problemu – dodaje.

Będą upominki

Z kolei z sondażu GfK wynika, że Dzień Dziecka cieszy się dużą popularnością w Polsce. W tym roku ponad 46 proc. Polaków planuje celebrować tę okazję i mimo wielu wyzwań ekonomicznych w ostatnich miesiącach nie zamierza na niej oszczędzać. – Aż 48 proc. osób wyda na ten cel ponad 100 zł, z czego 17 proc. – ponad 200 zł – mówi Anna Szwedowska, konsultant w GfK. – Niemalże połowa respondentów deklaruje kupienie dzieciom upominku. Niewiele mniej, bo 40 proc., chce podarować najmłodszym coś, czego nie da się przeliczyć na żadne pieniądze – wspólnie spędzony czas – dodaje.

W efekcie sieci handlowe drobiazgowo przygotowują się na tę okazję. – Zarówno Dzień Matki, jak i Dzień Dziecka to ważne dni w kalendarzu handlowym. Dlatego z tych okazji sieć Biedronka co roku przygotowuje dla swoich klientów specjalne oferty, które cieszą się dużym zainteresowaniem – mówi Karolina Ulatowska, koordynatorka ds. komunikacji korporacyjnej sieci Biedronka.

– Tegoroczna oferta z okazji Dnia Dziecka dostępna jest w naszej sieci już od 22 maja. Dzięki niej można sprezentować najmłodszym ich ulubione zabawki i gry planszowe. Dla nieco starszych w tegorocznej propozycji Biedronki można znaleźć wiele akcesoriów sportowych – dodaje.

Sklepy szykują oferty

– Jesteśmy świadomi, że klienci poszukują prezentów na Dzień Dziecka w naszych sklepach, dlatego z myślą o nich przygotowaliśmy specjalną ofertę. Do czwartku 1 czerwca gry, książki, sprzęt sportowy dla dzieci, obuwie i odzież dziecięca są dostępne w wyjątkowej promocji – aż 50 proc. taniej za drugi, tańszy produkt – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik sieci Lidl Polska.

– W tygodniu poprzedzającym tę okazję klienci znajdą w naszych sklepach szeroki wybór zabawek, książek i innych artykułów, które z pewnością spodobają się najmłodszym, m.in. klocki Lego, laleczki L.O.L z akcesoriami czy hulajnogi – dodaje.

Z badania dla SkipWish wynika, że od 50 do 200 zł wyda z tej okazji na różnego typu upominki 48,3 proc. badanych. – Biorąc pod uwagę dzisiejszą drożyznę w sklepach, ale nie tylko, można powiedzieć, że raczej będzie to dość symboliczny Dzień Dziecka w kwestii prezentów – mówi Maciej Tygielski. – Główną przyczyną jest oczywiście wciąż wysoka inflacja, a także to, że konsumenci naprawdę zaczęli mocno oszczędzać, nawet na własnych dzieciach – dodaje.

I tego typu tendencję pokazują też inne badania. Zakupy w przedziale 50–100 zł wskazywały głównie osoby w wieku 55–65 i 25–34 lat, które na rękę miesięcznie zarabiają 1–3 tys. zł. W ich przypadku oszczędności są koniecznością.

Jak wynika z badań własnych sieci Aldi, z okazji Dnia Dziecka klienci najczęściej sięgają po zabawki i słodycze. Chętnie też przyjmują darmowe upominki, takie jak kolorowanki czy pocztówki. Zainteresowanie kategorią zabawek w sklepach tej firmy rośnie w tym okresie o ponad 30 proc.

– Każde dziecko, które zjawi się w Dzień Dziecka, jak i w dzień po święcie, otrzyma przy kasie pocztówkę z kolorowanką lub bajką do wyboru – mówi Agata Biernacka, kierownik komunikacji i PR Aldi w Polsce.

1 czerwca to stały punkt w kalendarzu sieci handlowych, ponieważ z tej okazji zawsze planowane są przez Polaków dodatkowe wydatki. Z badania UCE Research dla Grupy SkipWish wynika, że 21,9 proc. Polaków chce z tej okazji wydać 50–100 zł, a 26,6 proc. planuje zamiast prezentu dać po prostu gotówkę.

– To jest dość zaskakujące, ponieważ od wielu lat Polacy głównie wskazywali na zabawki, słodycze i drobną elektronikę – mówi Maciej Tygielski, współautor badania z Grupy SkipWish. – Może to świadczyć o tym, że rodacy widzą, że za środki, za które mogliby kupić dany prezent, niezbyt wiele kupią, a więc decyzję zakupową cedują na obdarowanych. Tym samym pozbywając się problemu – dodaje.

Pozostało 82% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd